V Británii strieda ‘úzkosť z dojazdu‘ nová ‘úzkosť z nabíjania‘

Majitelia elektromobilov v Británii začínajú mať strach z nedostatku nabíjačiek. Ich výstavba zaostáva za prudkým rastom predaja elektrických a plug-in hybridných áut.

28.03.2022 16:00
debata (12)
Veľká Británia chce do roku 2035 úplne zakázať... Foto: THMP
nabijanie1 Veľká Británia chce do roku 2035 úplne zakázať predaj áut na benzín a naftu. No s nabíjacou infraštruktúrou má problém už dnes.

Nová technológia prináša aj nové problémy. Elektromobily nie sú výnimkou. Doteraz bol ich najväčším limitom krátky dojazd daný malou kapacitou batérií. Majitelia trpeli takzvanou „úzkosťou z dojazdu“ (range anxiety). Časom sa ale batériové vozidlá zlepšili a dojazd predĺžil na reálnych 300 či 350 km. Nie je to stále údaj, ktorým by vedeli konkurovať klasickým autám tankujúcim benzín či naftu, ale dosť na to, aby vodiči elektromobilov už nemuseli neustále rozmýšľať nad tým, či budú mať v akumulátoroch dostatok energie a kde svoje auto cestou nabiť.

Elektromobilov pribúda, nabíjačiek nie

Teraz ale britská Asociácia predajcov a výrobcov áut SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) upozorňuje na nový druh úzkosti. Hovorí mu „úzkosť z nabíjania“ (charge anxiety). Vyjadruje strach z toho, že sa majiteľom elektromobilov nepodarí nabiť auto tam, kde plánovali. Stojí za tým komplikovaný systém platenia v rôznych sieťach rôznych prevádzkovateľov, častá nefunkčnosť nabíjačiek, nižší nabíjací výkon ako deklarujú, ale najmä ich nedostatočný počet. SMMT upozorňuje, že kým vlani pripadala jedna rýchlonabíjacia stanica na 16 elektromobilov, v tomto roku je ich 32. Ľahko sa tak môže stať, a aj sa stáva, že nabíjací bod je obsadený.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantické

Majitelia batériových elektromobilov sú tak vystavení dlhému času čakania ešte pred samotným zdĺhavým nabíjaním. To nie je naozaj nič príjemné. Ani sa niet čomu čudovať. Výstavba nabíjacích staníc, najmä tých s vyšším výkonom, výrazne zaostáva za rýchlosťou, akou sa zvyšuje predaj elektromobilov vo Veľkej Británii. Vlani mali podiel na celkových predajoch už 11,6 % a tento sa bude stále zvyšovať. „Nedostatok nabíjacích staníc podkopáva dôveru spotrebiteľov k prechodu na elektromobily, pričom obavy z dojazdu vystriedali obavy z neúspešného nabíjania,“ povedal generálny riaditeľ SMMT Mike Hawes.

Mešká celá Európa

Asociácia preto vypracovala sedembodový plán, ktorý by mal viesť k rýchlemu rozvoju infraštruktúry. Veď Veľká Británia chce do roku 2035 úplne zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. Kým automobilky sú na prechod pripravené, infraštruktúra viazne. Nie je to ale zďaleka len problém „ostrovov“. S nedostatočnou nabíjacou sieťou bojuje prakticky celá Európa. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) už vlani varovalo, že na európskych cestách je príliš málo nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, pričom desať krajín EÚ nemá priemerne ani jeden nabíjací terminál na 100 km ciest.

Mercedes-Benz EQS - výroba 2021 Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!

V súčasnosti je v EÚ k dispozícii síce asi 225 000 nabíjacích bodov, čo neznie zle, no len 25 000 z nich je rýchlonabíjacích. Pritom za rýchlonabíjacie sa považujú aj tie, ktorých výkon je len 22 kW. Inými slovami, iba jeden z deviatich európskych nabíjacích bodov je rýchlonabíjačkou. Pripadá na ne tragických 11 %. Britský think tank Transport & Environment tvrdí, že ak Európa nezvýši do konca dekády počet nabíjacích staníc pre elektromobily 15-násobne, môže na dosiahnutie uhlíkovej neutrality zabudnúť. Predpokladá, že v roku 2030 bude na európskych cestách už 44 miliónov elektrických áut.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #elektromobily #nabíjačky
Články podľa značiek