Šéf Renaultu: Odchod z Ruska bude pre nás mimoriadne zložitý!

Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo povedal zamestnancom, že odchod spoločnosti z Ruska vytvorí pre koncern „veľmi zložitú situáciu“.

28.03.2022 12:35
Renault - výroba Foto:
Renault veľmi dlho váhal s ukončením výroby v Rusku. napokon sa však k tomuto kroku odhodlal.
debata (2)

Generálny riaditeľ skupiny Renault Luca de Meo varoval, že ústup automobilky z Ruska vytvorí pre koncern „veľmi zložitú situáciu“. V internom videu určenom zamestnancom zároveň uviedol, že táto situácia bude mať negatívny vplyv na predaj a samozrejme aj na predpokladaný zisk. Zároveň ohrozuje celý konsolidačný plán koncernu, nachádzajúceho sa v neľahkej ekonomickej situácii.

Viac sme o nej písali v tomto článku:

moscow2 duster-arkana-kaptur Čítajte viac Renault sa zdráha odísť z Ruska. Mohlo by ho to ‘položiť‘

V uvedenom videu de Meo zároveň povedal, že pre Renault je bezpečnosť zamestnancov najvyššou prioritou, preto pozastavuje svoje aktivity v Rusku na dobu neurčitú.

Renault už minulý týždeň oficiálne oznámil, že zastaví prevádzku vo svojej moskovskej továrni. Udialo sa tak po ostrej kritike ukrajinského ministra zahraničných vecí, ktorý vyzval k bojkotu automobilky. Renault zároveň informoval, že bude musieť revidovať, respektíve znížiť odhad svojho tohtoročného zisku a zároveň zníži svoju prognózu prevádzkového zisku a peňažného toku a zvažuje bezhotovostné odpisy vo výške 2,2 miliardy eur, ktoré by reflektovali potenciálne náklady na zastavenie aktivít v Rusku.

Pre Renault je ruská invázia na Ukrajinu doslova ekonomickou katastrofou. Koncern totiž aktuálne prechádza zásadnou reštrukturalizáciou v záujme zvýšenia konkurencieschop­nosti a efektivity. Jej základným pilierom je samozrejme prechod k elektromobilite. Práve začiatkom tohto roku sa začali prejavovať prvé pozitívne výsledky ozdravného plánu a vo februári spoločnosť oznámila svoj prvý ročný zisk za tri roky.

AutoVaz - produkcia Čítajte viac Renault konečne zastavil výrobu v Rusku. AutoVaz je v panike

Súčasná vojna však spoločnosti skrížila plány. Ruský trh je pre Renault totiž druhý najdôležitejší a koncern tam v rámci ozdravného plánu ešte chcel zvyšovať svoje aktivity. Situácia zneistila aj investorov, ktorí v priebehu posledných týždňov výrazne stratili dôveru v koncern. Nepomohlo ani to, že predstavitelia automobilky sa doteraz nijako konkrétnejšie nevyjadrili k tomu, ako plánujú zvládnuť odchod z trhu, ktorý je pre nich po domácom francúzskom trhu druhým najväčším.

Jedným z kľúčových prvkov ozdravného plánu Renaultu bolo, že zlúči svoje lacné značky Dacia a Lada do jednej obchodnej jednotky a lady začne vyrábať na rovnakej platforme ako Dacie, čo by umožnilo výrazné zníženie nákladov. Táto idea je však aktuálne už absolútne nereálna.

Ruské ministerstvo priemyslu a obchodu koncom minulého týždňa uviedlo, že prebiehajú rozhovory, ktoré majú rozhodnúť o budúcnosti moskovskej továrne automobilky Renault, pričom rozhodnutie má byť prijaté do konca tohto týždňa. To by malo jednoznačne ukázať, čo vlastne Rusi plánujú s investíciami západných automobiliek vo svojej krajine. AutoVaz, vyrábajúci Lady, ktorý patrí pod Renault už uviedol, že začne vyrábať autá výhradne z ruských súčiastok, doteraz dovážal pritom asi 20 percent komponentov.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron uviedol, že rešpektuje rozhodnutie Renaultu a povedal, že spoločnosti majú možnosť zostať v Rusku, pokiaľ ich sektor nezasiahnu sankcie. Francúzska vláda je najväčším akcionárom Renaultu a zároveň ručí za jeho aktuálny 5-miliardový úver.

Analytici sa viac-menej zhodujú v tom, že odchod Renaultu z Ruska je dobrým rozhodnutím, presnejšie ide o menšie zlo, pretože lavírovanie v šedej zóne a snaha dohodnúť sa s Rusmi a zachovať si zároveň svoju reputáciu na západe je absolútne nereálna. Je pravdepodobné, že takýto postoj by koncern v konečnom dôsledku vyšiel oveľa drahšie.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #sankcie proti Rusku #Luca de Meo #automobilky v Rusku
Články podľa značiek