Koncern Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, BMW a nakoniec aj Renault patria medzi automobilky, ktoré zmrazili svoje aktivity v Rusku v reakcii na vojnu na Ukrajine. Vladimir Putin sa preto vyhráža zhabaním majetku spoločností, ktoré opustili krajinu. Nejde o drobné. Napríklad Mercedes-Benz, ktorý otvoril novú fabriku v Moskve len v roku 2019, tu má aktíva vo výške dvoch miliárd eur a taký Renault až 2,4 miliardy eur. Podľa Joea McCaba, generálneho riaditeľa AutoForecast Solutions, je pritom riziko zhabania majetku vysoké.
Rusi chcú zaviesť nútenú správu
"Putin sa nehanbí siahnuť na priemysel, ktorý roky podporuje zamestnanosť v jeho krajine a ktorý vyrába produkty pre miestnych spotrebiteľov. Navrhuje zaviesť takzvaný externý manažment zahraničných spoločností, ktoré odišli z trhu, s cieľom oživiť v nich výrobu,“ tvrdí CNN. „Ak zahraniční vlastníci bezdôvodne zatvoria spoločnosť, potom v takýchto prípadoch vláda navrhuje zaviesť vonkajšiu správu,“ povedal tento mesiac podľa CNN ruský premiér Michail Mišustin.
Hoci zahraničným podnikom zhabanie naozaj hrozí, pre Rusov nebude ľahké tieto fabriky reštartovať, domnievajú analytici. McCabe povedal, že pre prevádzky izolované od globálneho obchodu bude ťažké rýchlo získať všetky komponenty, ktoré potrebujú. „Nový dodávateľský reťazec nemôžete vybudovať zo dňa na deň,“ povedal. Ako príklad uviedol globálny problém s polovodičmi, ktorý dnes ťaží svetové automobilky a ktorý nesúvisí s konfliktom na Ukrajine."
Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!„Buď Rusi nájdu spôsob, ako to urobiť interne, čo sa nedá spraviť stlačením magického tlačidla, alebo nájdu spôsob, ako to urobiť s priateľmi. Ale aj druhá z možností je náročná,“ povedal. Rusko by sa síce podľa neho mohlo obrátiť na čínsky automobilový priemysel, aby obnovilo dodávateľské reťazce a podporilo svoj automobilový sektor, ale je nepravdepodobné, že by Čína chcela, aby jej výrobcovia áut prevzali továrne, ktoré Rusko zhabe, zatiaľ čo konflikt na Ukrajine bude pokračovať.
Čína asi nepomôže
Martin French, generálny riaditeľ spoločnosti Berylls v USA, sa navyše domnieva, že pre Čínu by existovala len malá ekonomická motivácia, aby chcela prevziať zhabané fabriky v Rusku. „Čína by povedala: ,To nepotrebujeme, sme technologicky oveľa vyspelejší ako Rusko',“ povedal French. Hrozba znárodnenia nie je však podľa Marka Wakefielda zo spoločnosti AlixPartners zďaleka nová. "V Rusku to vždy predstavovalo riziko vzhľadom na to, ako sa krajina správala. Je to niečo, pred čím sa mali automobilové spoločnosti na pozore, aj keď tam pôsobili,“ povedal.
Čítajte viac Renault konečne zastavil výrobu v Rusku. AutoVaz je v panikeA dodal, že práve táto neistota bola jedným z dôvodov, prečo nedošlo v Rusku zo strany automobiliek k takým masovým investíciám, k akým došlo napríklad v Mexiku. „Väčšina dodávateľov a výrobcov automobilov má v Rusku do istej miery obmedzené zastúpenie, vďaka čomu nie sú ich ruské operácie také kritické, aby to ohrozilo ich finančné bohatstvo," povedal Wakefield. „Ak prídu o svoje závody v Rusku, bude to bolieť, ale spoločnosti to existenčne nepoloží.“
Napriek tomu sú niektoré firmy vystavené vyšším stratám ako iné. Rusko bolo dôležitým trhom najmä pre Renault či Hyundai, ale aj pre českú Škodu. V Rusku sa roku 2021 predalo asi 2,1 percenta zo všetkých nových vozidiel. McCabe povedal, že aj keby sa zastavené závody podarilo rozbehnúť, je pravdepodobné, že pre ekonomickú krízu, v ktorej sa krajina nachádza, budú vyrábať menej áut, ako je obvyklé. „Keď je váš rubeľ zdecimovaný, je ťažké nájsť zákazníkov na nové autá, aj keby ste ich dokázali postaviť,“ odkázal Rusom.
Čítajte viac Putin uväznil dovezené autá v Rusku. Nesmú ich vyviezť