V súčasnosti platí, že v štátoch, kde môže zákazník získať dotáciu na nákup elektrického auta alebo rôzne daňové úľavy a výhody, rastie počet predaných aj registrovaných elektromobilov. Reč je hlavne o Nórsku, o Holandsku a o Nemecku. Na druhej strane v štátoch, kde neexistujú žiadne dotácie, úľavy alebo zvýhodnenia, je záujem o elektrické autá nízky, čo je aj prípad Slovenska.
Lenže elektromobilitu nemožno dotovať večne a v končenom dôsledku dotácie aj tak pochádzajú zo štátnych rozpočtov. Zjednodušene povedané, všetci sa skladajú na príspevok pre niekoľkých. Netreba ale zabúdať, že prechod k ekologickejším spôsobom prepravy je žiaduci. Elektrické autá však zatiaľ nedokážu plnohodnotne nahradiť autá so spaľovacími motormi a tie, čo by to dokázali, sú neúmerne drahé.
Čítajte aj V podpore elektromobility sme na chvoste Európy. A sľubované dotácie nebudúFirma Zonneplan sa ako dodávateľ solárnych panelov rozhodla preskúmať, ako sa Holanďania stavajú k elektrickej mobilite. V spolupráci so spoločnosťou Panel Inzicht oslovili 2 000 respondentov s otázkou, aký pohon by malo mať auto, ktoré si plánujú najbližšie kúpiť. Na základe vyššie spomenutej súvzťažnosti by sa dalo očakávať, že na dotácie štedré Holandsko motivuje domácich motoristov k prechodu ku elektromobilom. Prieskum však ukázal pravý opak.
Elektromobil si ako svoje nasledujúce auto plánuje kúpiť len 9,2 % opýtaných. Záujem o dobíjateľný hybrid má 4,8 % respondentov a o klasický hybrid len 6,7 %. Jednoznačne najväčšia časť vzorky sa priklonila k benzínovému pohonu, a to až 52 %. Dieselové auto plánuje 5,8 % opýtaných a plynové len 0,7 %. Zvyšných 20,7 % zatiaľ nevedelo konkretizovať svoju budúcu voľbu, ale elektromobilu sa chce vyhnúť.
Čítajte aj Dotácie elektromobily zdražujú! Potvrdzuje to vývoj v BritániiIde o prekvapivý výsledok, keďže v Holandsku sú autá poháňané spaľovacími motormi zaťažené vyššími daňami a liter benzínu tam v priemere stojí približne 2,30 eura. Zdá sa, že tamojší motoristi sú ochotní platiť viac, aby nestratili výhody tradičných automobilov. Možno ide len o lokálny fenomén, ale existuje aj možnosť, že dotácie už vyčerpali svoj motivačný potenciál a elektromobily budú musieť presvedčiť zákazníkov hlavne svojimi schopnosťami a nielen dotovanou cenou.