Renault už rieši, ako sa zbaviť ruského AvtoVazu. Inej cesty niet

Renault to má v Rusku postihnutom sankciami za vojnu na Ukrajine najťažšie zo všetkých západných výrobcov. Teraz skúma, ako z krajiny odísť s čo najmenšími stratami.

31.03.2022 14:00
debata (14)
Renault už zvažuje, akou formou sa zbaviť... Foto: AvtoVAZ
Lada - produkcia AvtoVAZ Renault už zvažuje, akou formou sa zbaviť majoritného podielu v ruskom AvtoVaz-e. Aj keď sa mu ho však podarí predať ruskému investorovi, straty budú obrovské.

Renault má v Rusku najväčšie aktivity zo všetkých západných automobiliek. Je väčšinovým vlastníkom AvtoVaz-u, najväčšieho výrobcu áut v Rusku a zároveň má vlastnú továreň v Moskve. Jeho ruské aktíva sa pohybujú na úrovni 2,2 miliardy eur. Predaje Lady a Renaultu predstavujú asi tretinu celoročných registrácií nových áut v tejto krajine. Navyše, so ziskovou maržou 6,8 %, podstatne vyššou, akú má skupina Renault inde vo svete. Invázia na Ukrajinu je preň preto doslova katastrofou. Zotrvávať však v pasívnej polohe, keď väčšina západných automobiliek zastavila predaj a výrobu áut v Rusku, nemohol. Minulý týždeň uzavrel svoju fabriku v Moskve a teraz rieši, čo s AvtoVaz-om, ktorý zamestnáva 45 000 ľudí.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!

Aby toho nebolo málo. Najväčším akcionárom Renaultu je francúzska vláda a ruskú Ladu zas vlastní spolu s ruským štátnym podnikom Rostec. Podľa najnovších informácií však už zvažuje možné scenáre, ako zo spolupráce vycúvať. Jedným z nich je aj prevod svojho 69-percentného podielu v AvtoVAZ-e na iného miestneho investora. Tento scenár má byť preferovaný, pretože by to automobilku oslobodilo od právnej zodpovednosti voči AvtoVaz-u. Zaručilo by jej to tiež najnižšie možné straty. Ruská vláda totiž ponúkla ako jednu z možností pre odchádzajúce zahraničné firmy odkúpenie ich podielu. Znárodnenie má byť len krajnou možnosťou.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Znárodnenie západných automobiliek Rusom nepomôže. Neudržia ich v chode

Akoby to malo vyzerať, nie je stále jasné. Núka sa alternatíva, že by 68-percentný balík Renaultu v Lade odkúpil Rostec, teda ruský partner Renaultu. To však vraj nemá byť možné, pretože na Rostec sa vzťahujú sankcie. Ruské úrady minulý týždeň uviedli, že o budúcnosti podniku AvtoVaz rozhodnú do konca tohto týždňa. Čím dlhšie však bude vládnuť neistota, tým to bude pre Renault bolestivejšie. Predaj áut v Rusku prakticky skolaboval a linky AvtoVaz-u už viackrát stáli. Teraz podnik presúva celozávodnú dovolenku z leta na apríl, pretože nemá dostatok komponentov zo zahraničia na montáž áut. Výplaty však vyplácať treba. Len v roku 2021 AvtoVaz vyplatil na mzdách 393 miliónov eur.

Renault - výroba Čítajte viac Šéf Renaultu: Odchod z Ruska bude pre nás mimoriadne zložitý!

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #AvtoVaz
Články podľa značiek