Rusi sa tvária, že nechcú západné autá. Pritom už riešia ako obísť sankcie

Západným automobilkám z nepriateľských štátov síce Rusi dovoz áut „zakážu“ aj napriek tomu, že ich už nik nedováža, no trh budú saturovať obchádzaním sankcií.

01.04.2022 05:00
debata (64)
Rolls-Royce si síce u ruského predajcu už... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce - Rusko Rolls-Royce si síce u ruského predajcu už nekúpite, no ak príde do Ruska napríklad cez Kazachstan, môžete ho mať.

Väčšina automobiliek po začiatku ruskej agresie zmrazila všetky obchodné aktivity v tejto krajine – predaj aj výrobu vozidiel. Dokonca už aj Renault, ktorý je v Rusku najsilnejším západným hráčom a na svoj morálny postoj doplatí najviac. Lenže Rusi sa od roku 2014, teda od anexie Krymu, naučili bravúrne manévrovať v obchádzaní slušných pravidiel hry a naplno to plánujú využiť aj v súčasnej situácii. Prijali hneď dva kontroverzné zákony, ktoré im umožnia akože si zachovať tvár, no zároveň obísť sankcie a do Ruska doviezť autá vyrábané v „nepriateľských krajinách“.

Západné autá nemusia byť bezpečné, stará Lada áno!

Rusi sa rozhodli pre odvetu v súvislosti s rozhodnutím západných automobiliek nedovážať autá do Ruska. Budú sa tváriť, že takéto autá vlastne ani nechcú. Ich dovoz síce priamo nezakážu, ale tamojšia Federálna agentúra pre technickú reguláciu a metrológiu Rosstandard vymyslela nariadenie, ktoré znemožňuje takéto autá, hoci sa do Ruska aj tak nedostanú, prihlásiť do premávky. Jednoducho vozidlám, ktoré by potenciálne pochádzali z EÚ, Veľkej Británie, Kanady, Nórska, Južnej Kórey, Singapuru, USA, Taiwanu, Ukrajiny či Japonska, teda na „zozname“, neudelia typové schválenie. Áut vyrábaných v Rusku sa to dotknúť nemá.

Na takýto krok treba vymyslieť vznešený dôvod a ten formuloval priamo šéf Rosstandardu Alexander Kuzmin. Agentúra uvádza, že vzhľadom na sankcie nemôžu ich špecialisti uskutočniť inšpekcie zahraničných tovární, aby preverili kvalitu! „Vzhľadom na zlyhanie v dodávkach komponentov, najmä tých elektronických, nemôžeme garantovať, že tieto vozidlá vyhovujú technickým predpisom. Len čo sa však situácia stabilizuje a špecialisti Rosstandardu budú môcť vykonať inšpekciu, všetko sa vráti do starých koľají," povedal Kuzmin.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!

Rozhodnutie Rusov nevydávať schávelnie pre západné autá z obavy, že nie sú technicky vhodné, a teda dostatočne bezpečné pre ruských zákazníkov, je o to vtipnejšie, že Rusko práve prijíma novú legislatívu, ktorá umožní vyrábať a prevádzkovať modely Lady bez ABS, riadených katalyzátorov či systému privolania prvej pomoci. To len preto, aby ich dokázali udržať na linkách AvtoVaz-u v Togliatti bez potreby zahraničných komponentov, ktoré podliehajú sankciám. Staršie modely Lady ako Niva či Granta tak budú plniť nanajvýš emisnú normu Euro 2, ktorá platila koncom deväťdesiatych rokov. Zato z áut s emisnou normou Euro 6 majú „strach“.

Západný luxus dovezený cez Kazachstan neprekáža

To však neznamená, že by Rusi skutočne nové autá zo Západu nechceli. Poistili sa totiž druhou právnou úpravou. Vláda prijala dekrét 506, ktorým obmedzuje možnosti vlastníkov a vykonávateľov autorských práv a duševného vlastníctva. Tento dekrét v podstate odoberá právomoc výrobcu rozhodovať o osude jeho produktov. Čo to znamená? Je to legalizácia obchádzania sankcií a umožnenia dovozu, v našom prípade západných áut, cez krajiny, ktoré sa do sankcií proti Rusku nezapojili. Napríklad z krajín združenia CIS, kde patria viaceré štáty bývalého Sovietskeho zväzu, napríklad Kazachstan. Rusko to aj otvorene priznáva.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac Renault už rieši, ako sa zbaviť ruského AvtoVazu. Inej cesty niet

„V súvislosti s narušením doterajších dodávateľských reťazcov zabezpečí paralelný dovoz nasýtenie domáceho trhu výrobkami dovážanými z tretích krajín," píše sa v zdôvodnení. Napokon predajne áut v Kazachstane ruskí zákazníci berú útokom už od začiatku invázie. Doslova kupujú všetko, čo sa hýbe. „V súčasnosti sa počet ľudí, ktorí si chcú kúpiť autá z Kazachstanu vrátane tých, ktoré sa tu vyrábajú (Kia, Chevrolet…), zvýšil 10-krát v porovnaní s februárom 2022," povedal pre portál Nur Evgeny Biber obchodný riaditeľ predajného centra v Kostanay. A že bude zle, pochopili aj bohatí Rusi, ktorí sa zľakli, že si nebudú môcť čoskoro dopriať ich obľúbené luxusné limuzíny.

Ako inak si vysvetliť fakt, že vo februári sa v Rusku predalo akoby zázrakom 3,5-krát viac superluxusných áut značiek Bentley, Rolls-Royce či Maserati ako rok predtým. A to sa konflikt na Ukrajine začal až koncom februára. Ruský patriotizmus je teda čírou fikciou. Západné autá Rusi chcú, a aby ich mali, neváhajú pre to urobiť čokoľvek. Otázkou ešte ostáva, či západným autám dovezeným z tretích krajín udelia homologizáciu. Ponúka sa však možnosť uznať schválenie tretej krajiny, najmä ak pôjde o krajiny zoskupenia CIS, samozrejme, okrem Ukrajiny, tak, ako si navzájom uznávajú homologizácie krajiny EÚ. Vrcholom by mohlo byť, že sa do Ruska teoreticky dovezú dve identické autá, z ktorých jedno nebude a druhé bude spĺňať ruskú legislatívu.

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek