Automobilky chcú prejsť rovno na autonómne riadenie SAE 4. Nie je to risk?

Okolo autopilotov panuje veľká skepsa, rovnako ako aj veľké nadšenie. Expert na technológiu lidarov patrí k tým prvým a verí, že automobilovému priemyslu sa podarí napredovať rýchlejšie, ako sa predpokladalo.

01.04.2022 12:00
debata (1)
Prísť s autonómnym riadením na úrovni SAE 4 je... Foto: Audi
Audi A7 Sportback "Jack" - autopilot Prísť s autonómnym riadením na úrovni SAE 4 je síce obrovská výzva, no zjednodušilo by to legislatívny „hlavolam“, ktorého hlavnou otázkou je, kto bude v prípade havárie za ňu zodpovedný – vodič či samotná technológia?

Technológia autopilotov neuveriteľne napreduje. Až na Teslu si však väčšina automobilových výrobcov zatiaľ netrúfa ponúknuť zákazníkom viac ako zlomok z jej schopností. Na stupnici SAE, ktorá siaha od SAE 1 až po SAE 5, teda úplne automatické riadenie bez prítomnosti volantu a pedálov, je štandardom zatiaľ len SAE 2, čo sú klasické asistenčné systémy. Napríklad adaptívny tempomat a udržiavanie v jazdnom prúde. No aj tieto sú podmienené držaním rúk na volante. Bez nich pracujú len zopár sekúnd a potom vás vyzvú, aby ste sa ujali riadenia. Prečo je to tak? Dôvodom je bezpečnosť. Žiadna technológia autopilotov zatiaľ nedokáže správne reagovať na nepreberné množstvo situácií v doprave.

Renault Symbioz 2 Concept - 2017 Čítajte viac Aké sú úrovne autopilotov? Od pomoci po robotické taxi

V tých štandardných reaguje autonómne riadenie správne, no keď nastane nezvyklá okolnosť, je tu riziko chyby, ktorá môže mať fatálne následky. Ukázalo sa to už viackrát na haváriách testovacích autonómnych áut. Možno si spomeniete na škandál Uberu v USA alebo desiatky videí majiteľov Tesiel, ktoré v režime „plne autonómneho riadenia“ prehliadli celý kamión alebo policajné vozidlo na krajnici. Preto je k autonómnemu riadeniu obozretná aj legislatíva. Je len zopár krajín, ktoré povoľujú použite vyššej úrovne SAE 3. Mnoho expertov je z dôvodu nepredvídateľných situácií k tejto technológii skeptických. Dokonca tvrdia, že v najbližších rokoch sa k bezpečnému autopilotu ani nedostaneme.

Tesla - autopilot Čítajte viac Tesla opäť provokuje. Autopilotu dovolila porušovať predpisy!

No sú aj takí, ktorí autopilotom veria. Florian Petit, expert na technológiu lidarov, teda laserových radarov, tvrdí, že autopriemysel zvažuje preskočiť stupeň SAE 3 a sústrediť sa rovno na úroveň SAE 4. Tá predstavuje autá, ktoré budú schopné riadiť úplne samy po celý čas jazdy, no povinná bude stále prítomnosť ovládacích prvkov ako volantu a pedálov. SAE 3 je totiž komplikovaná v otázke zodpovednosti. Kto za prípadnú haváriu môže – vodič alebo výrobca? Pri tomto stupni bude auto schopné riadiť bez zásahu vodiča a bez podmienky rúk na volante. Stále však bude vodič musieť byť pripravený prevziať kontrolu, keď ho na to autopilot vyzve. Preto Florian Petit tvrdí, že hlavní hráči v tejto oblasti zvažujú rovno preskočiť tretiu úroveň.

Cadillac - Super Cruise Čítajte viac Consumer Reports: Kto má najlepší autopilot? Tak to neuhádnete

Bola by to veľká výzva, pretože SAE 4 prenáša zodpovednosť rovno na výrobcu áut, ale aspoň by bolo v oblasti legislatívy všetko jasné. Výrobcovia by sa vyhli tomuto legislatívnemiu „hlavolamu“. Petit ale upozorňuje, že na to, aby SAE 4 fungovalo, musí byť vozidlo schopné včas rozpoznať krízové situácie. A to podľa neho nepôjde bez masového nasadenie lidarov, čo sú pokročilé širokouhlé laserové senzory. „Ak senzory nemajú schopnosť dostatočne efektívne predpovedať, čo sa stane, potom musí byť vodič stále zapojený do hry, aby úspešne odhadol riziko situácií a udržal seba a ostatných účastníkov cestnej premávky v bezpečí,“ píše. Lidary sú ale zatiaľ len na začiatku kariéry pritom bez nich je pokrok nemožný.

Tesla S - 2021 Čítajte viac Tesla nikdy nevyrobí dobré autonómne auto, chytila to za zlý koniec

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne riadenie #autopilot
Články podľa značiek