Po prepuknutí pandémie ochorenia COVID-19 sa zdalo, že hospodárstvo sa bude musieť vysporiadať hlavne z hygienickými obmedzeniami pri práci a karanténnymi opatreniami. Lenže pandémia priniesla mnoho sekundárnych komplikácií, ktoré dnes získali označenie „kríza“ s rôznymi prívlastkami.
Asi najvýraznejšia je polovodičová alebo čipová kríza, ktorá brzdí návrat automobilovej výroby do predpandemických čias. Nasledovala ju kaučuková kríza reagujúca na zvýšený dopyt po hygienických gumových pomôckach a následne aj horčíková kríza, keďže najväčším spracovateľom tejto suroviny je Čína, ktorá musela odstavovať výrobu koncom minulého roka.
Čítajte aj JATO: Predaje áut sa vlani prepadli do roku 1985! Ktorým sa darilo?No a napokon sa musí automobilový sektor vyrovnať s následkami vojny na Ukrajine, ktorá oklieštila dodávky káblových zväzkov a neónu potrebného na výrobu polovodičov. A keďže na Rusko ako agresora boli uvalené rozsiahle sankcie, výrobcovia budú mať nedostatok niklu do akumulátorov pre elektromobily, paládia do katalyzátorov a sadzí do pneumatík.
Všetko spomenuté je príčinnou toho, že predaje automobilov sa vo svete ešte nedokázali vrátiť na úroveň roka 2019. Juan Felipe Muñoz z analytickej spoločnosti JATO Dynamics pre internetový portál motor1.com uviedol, že kým v roku 2019 sa celosvetovo predalo 89,6 milióna automobilov, v roku 2021 to bolo len 82,1 miliónov. Neznamená to však, že všetky trhy sa prepadávali.
Čítajte aj JATO: Najúspešnejšie autá podľa tried? Toto sú bestsellery 2021Dokazuje to najsilnejší automobilový trh na svete, ktorým je Čína. V minulom roku sa tam predalo 26,3 milióna vozidiel, čo je dokonca o šesť percent viac oproti roku 2019. Dôvodom je nižšia frekvencia lockdownov počas pandémie a výrazné stimuly na nákup elektromobilov. Presne v opačnej situácii sú Spojené štáty americké, ako druhý najväčší automobilový trh sveta. Kým v roku 2019 sa tam predalo 17 miliónov áut, v roku 2021 to bolo len 15 miliónov.
Čítajte aj Autá brutálne zdraželi. Za poslednú dekádu aj o 35 %!Ešte viac sa prepad prejavil v Európe ako celku. Kým v roku 2019 zaostávali európske predaje za americkými o 1,15 milióna predaných vozidiel, v roku 2021 sa na starom kontinente predalo až o 3,2 milión áut menej ako v zámorí. Medzi desiatimi najväčšími trhmi sveta má Európa zastúpenie na piatom, šiestom a siedmom mieste, a to vďaka Nemecku, Francúzsku a Spojenému kráľovstvu.
Pred európskymi štátmi sa nachádzajú ešte tretie Japonsko a štvrtá India. Najväčším juhoamerickým trhom je Brazília na ôsmom mieste. Za ňou nasleduje Juhokórejská republika a Kanada. Z prvej desiatky vypadlo Taliansko, ktoré bolo zasiahnuté pandémiou asi najviac zo všetkých európskych štátov.
Najväčšie automobilové trhy v roku 2021 podľa JATO Dynamics
Poradie | Štát | Počet predaných áut (v mil.) |
---|---|---|
1. | Čína | 26,275 |
2. | USA | 15,043 |
3. | Japonsko | 4,388 |
4. | India | 3,518 |
5. | Nemecko | 2,881 |
6. | Francúzsko | 2,087 |
7. | Spojené kráľovstvo | 2,003 |
8. | Brazília | 1,975 |
9. | Juhokórejská republika | 1,694 |
10. | Kanada | 1,558 |