AvtoVaz: Lada už zháňa komponenty z východu

Ruský AvtoVaz je v ťažkej situácii. Sankcie doslova zlikvidovali jeho logistiku. Celozávodnú dovolenku presúva na apríl s vierou, že sa mu zatiaľ podarí získať alternatívne komponenty.

05.04.2022 14:00
debata (14)
Linky AvtoVaz-u momentálne stoja. Výrobu chce... Foto: AvtoVaz
Lada - výrobné rekordy Linky AvtoVaz-u momentálne stoja. Výrobu chce obnoviť koncom apríla, ale isté to nie je.

Sankcie Západu uvalené na Rusko za jeho bezprecedentnú agresiu na Ukrajine tvrdo zasiahli najväčšiu ruskú automobilku AvtoVaz. Tá je prakticky paralizovaná. Hoci má Lada najviac lokalizovanú výrobu a dodávateľov zo všetkých tam pôsobiacich automobiliek, stále potrebuje asi 20 % komponentov z „nepriateľských“ krajín. Pomoc od Renaultu, ktorý je majoritným vlastníkom AvtoVazu, nemôžu Rusi očakávať ani náhodou. Naopak, francúzska automobilka už analyzuje scenáre, ako sa svojho podielu v spoločnom podniku s ruským Rostec-om zbaviť s čo najmenšími stratami.

AvtoVaz tak v súčasnosti nevyrába, čo je pre Rusko veľký problém. Podnik totiž zamestnáva 45 000 ľudí. Zatiaľ sa snaží riešiť výpadok produkcie presunutím letnej celozávodnej dovolenky z leta na apríl, čím by nemali byť ohrozené platy zamestnancov. Linky budú stáť minimálne do 24. apríla. Dovtedy chcú Rusi nájsť náhradných dodávateľov komponentov z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie. Podľa agentúry TASS už Dmitrij Azarov, gubernátor Samarskej oblasti, kde sa centrála AvtoVazu nachádza, oznámil, že automobilka vraj už našla iných výrobcov komponentov.

Rolls-Royce - Rusko Čítajte viac Rusi sa tvária, že nechcú západné autá. Pritom už riešia ako obísť sankcie

„Boli nájdení, ale nechcem menovať konkrétne spoločnosti, je to stále predmetom rokovania,“ povedal Azarov. „Najprv musia byť vyriešené logistické problémy až následne problémy s náhradami dovážaných komponentov. Technici už pracujú na spôsoboch riešenia v dohľadnom čase,“ uviedol. Riešením má byť aj výroba špeciálnych verzií Lád, ktoré budú zbavené viacerých elektronických komponentov, ako napríklad protiblokovacieho systému ABS alebo riadených katalyzátorov len preto, aby mohol závod vôbec niečo vyrábať. Aj tak hovoríme len o starších modeloch Granta a Niva.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!

No na plné obrátky fabrika v Togliatti a Iževsku určite nepôjde, ani keby sa Rusom podarilo získať komponenty z tretích krajín. Samotný AvtoVaz už upravil obmedzený výrobný plán. Od 6. júna budú bežať prevádzky len štyri dni v týždni, a to celé tri mesiace. Aj tento scenár však považujeme za príliš optimistický. Vojna na Ukrajine a následný odchod Renaultu z krajiny agresora je pre AvtoVaz skutočnou katastrofou. Pod taktovkou francúzskeho výrobcu bol už pripravený plán výroby úplne nových modelov na platforme Dacie. Na ten však môžu v Togliatti zabudnúť.

Áno, bolieť to bude aj Renault, ktorý má v Rusku aktíva vo výške 2,2 miliardy eur, navyše mu hrozí znárodnenie majetku ruskou vládou, čím by sa straty vyšplhali do extrémnych výšin, ale na rozdiel od AvtoVazu nepochybne prežije. Naopak, ruský podnik sa môže zakrátko zrútiť. Pripomeňme, že na nohy postavil starú bankrotujúcu fabriku s gigantickou prezamestnanosťou len pred pár rokmi práve Renault. Bez neho by Lada nebola vôbec schopná priviesť na svet nové modely Vesta či crossover Xray. S ruským vedením sa však môže podnik rýchlo dostať do starých koľají.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #sankcie #Lada #AvtoVaz #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek