Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce

Región Kaluga bol po Togliatti druhým epicentrom ruského automobilového priemyslu. Za posledné roky tu Západ investoval miliardy eur či dolárov. Ruská agresia ho však mení na „hladovú dolinu“.

06.04.2022 16:00
debata (43)
VW, ktorého továreň v Kaluge zamestnáva 4 200... Foto: SITA/AP, Volkswagen
VW Group - výrobný závod Kaluga VW, ktorého továreň v Kaluge zamestnáva 4 200 ľudí, zastavil výrobu v reakcii na ruskú agresiu na Ukrajine už 3. marca.

Ruský automobilový priemysel to nie je len Togliatti. Asi 150 km juhozápadne od Moskvy leží región Kaluga, ktorý sa stal druhým najväčším centrom automobilovej produkcie. Od roku 2006 tu najmä západní výrobcovia áut preinvestovali približne 15 miliárd dolárov, píše agentúra Autonews. Svoje závody tu postavili koncerny Volkswagen, Stellantis aj výrobca nákladných vozidiel Volvo Trucks. Ruský útok na Ukrajinu a s tým súvisiace sankcie, či rozhodnutia v Rusku nepodnikať, však všetko zmenili. VW a Volvo už výrobu zastavili a Stellantis, ktorý tu má spoločný podnik s Mitsubishi, to čoskoro čaká pre nedostatok komponentov.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Znárodnenie západných automobiliek Rusom nepomôže. Neudržia ich v chode

Tisíce zamestnancov už bolo prepustených. A sú zúfalí. „Nie je jasné, čo sa stane. Nedávajú nám žiadne konkrétne informácie,“ povedal Pavel Terpugov, zvárač v závode PSMA Rus (Stellantis), ktorý zamestnáva 2 000 ľudí. Ceny potravín pritom v Rusku od začiatku konfliktu výrazne vzrástli. „Na nákup potravín potrebujete dvakrát toľko peňazí ako pred sankciami,“ posťažoval sa Trepugov. Zdá sa ale, že to stále nie je koniec zhoršovania životnej úrovne Rusov. Analytici predpovedajú, že ruská inflácia by mohla tento rok vyletieť na 24 %, zatiaľ čo ekonomika sa môže „scvrknúť“ na úroveň roka 2009.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!

Jedným zo zdrojov nádeje pre niektorých v Kaluge s 325 000 oby­vateľmi je, že Západ sa bude zdráhať ublížiť svojim vlastným spoločnostiam. „Má zmysel uvaliť sankcie na vlastný podnik a prísť o peniaze,“ pýta sa Valery Uglov, automechanik v závode VW. „Má zmysel stratiť ruský trh? Dúfame, že sa čo najskôr vrátime do práce a všetci budú mať opäť dôveru v budúcnosť,“ povedal Uglov. Závod VW zamestnával v Kaluge ďalších 4 200 ľudí. „Odstávky výroby boli síce bežné aj vlani, ale toto je vážnejšia situácia,“ vyjadril sa pre Autonews Alexander Netešov, majster skladu v závode VW. „Ale aj tak nestrácame nádej,“ povedal.

Mercedes-Benz EQS - výroba 2021 Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!

Na znak tlaku, ktorý pracovníci cítia, Netesov povedal, že nový VW Polo, ktorý si objednal s továrenskou zľavou, zdražel od objednávky o 20 percent. Lepšie to ale asi nebude. Zdesenie sveta z ruských vojnových zločinov na Ukrajine ešte umocnili posledné udalosti v Buči, kde po sebe vojská agresora zanechali masový hrob a mŕtve telá ukrajinských civilistov. Predstava podnikania v Ruskej federácii sa v tomto svetle aj napriek obrovským stratám, ktoré plynú západným automobilkám z uzavretí tovární, javí ako neprijateľná. Navyše je v hre ďalší tvrdý balík sankcií proti Rusku, ktorý situáciu s potenciálnou výrobou áut ešte viac skomplikuje.

Rolls-Royce - Rusko Čítajte viac Rusi sa tvária, že nechcú západné autá. Pritom už riešia ako obísť sankcie
43 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #výroba áut #Volvo Trucks #VW Volkswagen #Stellantis #Kaluga
Články podľa značiek