Ford chce zachrániť ikonické motory V8. Pomôcť má vodík

Problémom spaľovacích motorov nie sú spaľovacie motory, ale fosílne palivo, ktoré spaľujú. Ford si preto patentoval motor, ktorý by používal vodík. Podobne, ako to skúša Porsche so syntetickým benzínom.

08.04.2022 12:00
debata (1)
Jediným osemvalcom vo výbere je motor 5,0 V8 z... Foto: Ford
ford-mustang-2018-galeria Jediným osemvalcom vo výbere je motor 5,0 V8 z Fordu Mustang.

Spaľovacie motory sú na „odstrel“. Dôvodom sú ich emisie CO2. Jedna automobilka za druhou tak oznamuje termíny, keď ich prestane vyrábať. Nástupcami klasických áut majú byť elektromobily. Lenže spaľovacie motory sú v tom tak trochu nevinne. Problémom totiž nie je ich princíp, ale fosílne palivo, ktoré používajú. Ak by spaľovali ekologické palivá, nemuseli by byť na čiernej listine. Alternatív je viac. Tak napríklad Porsche sa v Čile angažuje vo výrobe syntetického benzínu za pomoci veternej energie. Sľubuje si, že tým zachráni svoj ikonický model Porsche 911, alebo mu aspoň predĺži život. S e-palivom by bol totiž jeho 6-valcový boxer uhlíkovo neutrálny.

Vodik doplnanie Čítajte viac JATO: Predaj vodíkových áut rastie. Oproti batériovým je to ale kvapka v mori

A teraz sa o niečo podobné snaží Ford. Verí, že problém spaľovacích motorov s oxidom uhličitým by mohol vyriešiť vodík. Samozrejme, aj Ford plánuje obriu elektrickú ofenzívu, ale v ponuke má aj modely, ktoré by bez spaľovacieho motora akosi stratili dušu. Spomeňme aspoň legendárny Mustang. Práve preto si patentoval vodíkový motor. To nie je, samozrejme, žiadna novinka, veď so spaľovaním vodíka experimentovalo BMW už v sedemdesiatych rokoch. Patent sa preto viac venuje systému priameho vstrekovania tohto ekologického paliva, aby nedochádzalo k detonačnému horeniu, takzvanému klepaniu motora.

Yamaha - vodíkový motor V8 Čítajte viac Toyota s Yamahou veria vodíku. Spoločne vyvíjajú 8-valec

Predčasnému zápalu má zabrániť samostatná kontrola prívodu paliva a vzduchu prostredníctvom systému EGR a variabilné časovanie ventilov. Systém by mal napríklad zvýšiť krútiaci moment tým, že zvýši prúdenie vzduchu cez EGR čím dôjde k zníženiu teploty spaľovania a zníženiu rizika samovznietenia. Keď nebude vysoký krútiaci moment potrebný, prúdenie vzduchu cez ventil EGR sa obmedzí. Patent síce opisuje princíp na jednovalcovom motore, ale podľa webu Muscle Cars and Trucks s ním počíta Ford práve vo svojich legendárnych 8-valcoch. Nie je teda vylúčené, že Mustang raz bude jazdiť na vodík.

Ford Mustang California Special - 2022
Ford Mustang California Special - 2022
+12Ford Mustang California Special - 2022
Alpine A4810 - 2022 Čítajte viac Alpine A481: Vodíkový hyperšport navrhli študenti. Podobá sa na naše MH2

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #vodík #Ford Mustang #motor V8 #spaľovanie vodíka
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek