Neuralgickým bodom elektromobilov je ich cena, presnejšie, vysoká cena akumulátorov. V priebehu desiatich rokov, odkedy prišla na svet povedzme Tesla S, síce cena za jednu kilowatthodinu kapacity klesla z astronomických 1 191 dolárov na 137, čo je takmer o 90 %, no stále to nestačí. Elektromobily sú naďalej výrazne drahšie ako autá so spaľovacími motormi. To napriek tomu, že nepotrebujú zložitý agregát s vnútorným spaľovaním, jeho početné príslušenstvo so systémom sania, chladenia a úpravy spalín ani prevodovku a zložité rozvody hnacieho momentu. Batérie i tak cenou „zabijú“ všetky tieto úspory.
Navyše, ako vieme, ceny surovín na výrobu batérií v poslednom čase prudko rastú, ako nikel, kobalt a lítium. Viacerí predstavitelia automobilového priemyslu sú preto v otázke cenového dorovnania skeptickí. Nedávno sa na túto tému pre Automobilwoche vyjadril Martin Daum, šéf Daimleru, teda divízie úžitkových vozidiel Mercedes-Benz. Doslova povedal, že „elektromobily budú vždy drahšie“. A teraz sa k nemu pridal kolega Markus Schäfer, šéf vývoja Mercedesu-Benz. Ten síce uznáva, že cena batérií v poslednej dekáde rapídne klesla, no elektromobily sú napriek tomu stále „penalizované“. Podľa neho sa to v dohľadnom čase ani nezmení.
Čítajte viac Elektromobily budú vždy drahšie, povedal šéf Daimleru„Kým sa dostaneme na cenu 50 dolárov za kilowatthodinu, čo by viedlo k porovnateľnej cene elektrického a spaľovacieho pohonu, pretečie ešte veľa vody. Povedal by som, že je to naozaj ďaleko," vyjadril sa Schäfer pre Road & Track. „Nevidím to reálne pri chémii, ktorú dnes máme k dispozícii,“ dodal. Dosiahnutie takzvanej ,cenovej parity' nie je podľa neho jednoducho možné so žiadnou súčasnou komerčne dostupnou technológiou batérií. Druh cenovo dostupných batérií s vysokou hustotou, ktoré sú potrebné na to, aby to bolo možné, buď neexistuje, alebo existuje iba v laboratórnom prostredí.
Čítajte viac Sen o lacných elektromobiloch sa rozplýva. Batérie dražejúSituácia je podľa Schäfera komplikovaná aj preto, že aj keď výrobcovia vedia, ktorý typ batérie by bol vhodný, prispôsobenie pre automobilový priemysel s vysokými objemami a extrémne náročnými požiadavkami na odolnosť bude procesom trvajúcim roky. Kým nedôjde k takémuto prielomu v oblasti technológie batérií, nemôžu automobilky podľa Schäfera sľúbiť, že elektromobily budú lacnejšie. Tvrdiť, že vieme, kedy sa tak stane, by bolo len veštením z „krištáľovej gule“. „Vývoj bude závisieť aj od ťažobnej kapacity a nárastu počtu elektromobilov. Toto sú dva hlavné faktory," vysvetlil Schäfer.
Zároveň predpokladá, že na strane surovín ešte nejaký čas uvidíme „protivietor". Vďaka rastúcej popularite elektrických vozidiel dopyt po lítiových batériách výrazne prevyšuje kapacitu súčasných baní na kovy a nerastné suroviny. Zem má viac ložísk lítia, ale spustenie ťažby je podľa Schäfera komplikované a drahé. Analytici zatiaľ preto ani neočakávajú, že by nedostatok lítia pominul v najbližších troch rokoch. Pokles ceny za kilowatthodinu kapacity akumulátora pod 100 dolárov bude podľa Schäfer trvať výrazne dlhšie. A to je stále dvojnásobok ceny potrebnej na dosiahnutie cenovej parity. Ak k nej nevedie samotná technológia, naďalej bude nevyhnuté elektrické autá dotovať a tie konvenčné penalizovať daňami.