Maserati: Motor Nettuno nedáme nikomu!

Šetrenie nákladov znamená rozsiahlu unifikáciu. No Maserati sa rozhodlo, že svoj poklad - 6-valec Nettuno – neposkytne žiadnej z koncernových značiek.

11.04.2022 14:00
debata (1)
Motor 3,0 V6 BiTurbo s označením Nettuno... Foto: Maserati
Maserati MC20 - 2020 Motor 3,0 V6 BiTurbo s označením Nettuno využíva technológiu dvoch spaľovacích komôr v každom valci, inšpirovanú svetom F1. V hyperšporte MC20 je vyladený na 463 a v SUV Grecale Trofeo na 401 kW.

Maserati sa po fúzii koncernov PSA a FCA ocitlo v gigakoncerne Stellantis. A ako každý koncern, aj tento chce využívať maximálnu synergiu. Spoločné využívanie platforiem, modulov a komponentov naprieč jeho 14 značkami prináša obrovské úspory. Lenže unifikácia je aj stratou identity, zvlášť ak hovoríme o prémiových značkách, akou Maserati nepochybne je. To si chce svoje DNA uchrániť aspoň tým, že jeho novučičký revolučný 6-valec Nettuno odmieta poskytnúť iným koncernovým značkám. Túto informáciou priniesol web Autoblog v rozhovore s Federicom De Mediom, produktovým šéfom talianskej značky z Modeny.

Maserati MC20 - 2020 Čítajte viac Maserati MC20: Hyperšport s revolučným 6-valcom má 630 koní

Motor Nettuno už Maserati používa v hyperšporte MC20 a bude tiež srdcom nového SUV Grecale, presnejšie jeho vrcholovej verzie Trofeo, ktoré je ale po iných stránkach technickým súrodencom Alfy Romeo Stelvio. A nepochybne zavíta aj pod kapotu nového GranTurisma. De Medio síce pripustil, že motor by bolo možné upraviť tak, aby z neho mali úžitok napríklad aj značky Alfa Romeo alebo Chrysler, ale Maserati si ho chce nechať iba pre seba. Ani sa niet čomu čudovať. Agregát Nettuno vyvinula automobilka vo vlastnej réžii po tom, čo sa zbavila agregátov Ferrari. A priniesol hneď niekoľko patentov a technologických „vychytávok“ inšpirovaných svetom monopostov F1.

Maserati GranTurismo - 2022 Čítajte viac Maserati GranTurismo: Nová generácia prepriahne na elektrinu!

Najväčšou raritou tohto trojlitra s dvojicou turbodúchadiel sú dve spaľovacie komory pre každý valec. Má kompresný pomer 11 : 1, a priame aj nepriame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Prvá spaľovacia komora sa nachádza pri centrálnej sviečke a druhá pod ňou s druhou sviečkou, ktorá je situovaná zboku. Komory sú spojené špeciálnymi otvormi. Pri vysokom zaťažení zmes vstupuje najprv do predkomory, kde sa zapáli. Tento zážih postupuje do hlavnej komory, pričom vytvára viacero špičiek plameňov, ktoré zapália hlavnú dávku zmesi. Takýto proces spaľovania vytvára silné turbulencie, čo prispieva k vyššej účinnosti a rýchlejšiemu horeniu.

Maserati Grecale - 2022 Čítajte viac Maserati Grecale: Nový ‘vietor‘ má techniku MC20. Stovku dá za 3,8 s!

V hyperšporte MC20, kde absolvovalo Nettuno premiéru, je motor vyladený na 463 kW a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 730 Nm. S takouto strojovňou šprintuje MC20 na stovku za 2,9 sekundy a na dvojnásobok za 8,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je situovaná nad hranicou 350 km/h. V Grecale Trofeo má Nettuno 401 kW, čo je menej, no stále dosť na to, aby toto SUV šprintovalo na stovku za 3,8 sekundy. A pritom vie byť tento motor aj úsporný, pretože disponuje technológiou vypínania troch valcov pri nízkom zaťažení. Uvidíme, čo povie na „skúpy“ postoj Maserati šéf Stellantisu Carlos Tavares, ktorý je známy ako „zabijak nákladov“.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Maserati #Nettuno
Články podľa značiek