Ruské automobilky sú v čoraz väčšej kríze. Tisíce ľudí prišli o prácu

Kaluga v súčasnosti doslova "umiera" a AutoVaz v Togliatti sa bojí o svoju ďalšiu existenciu.

13.04.2022 10:00
5342729 Foto:
Továreň značky Lada v Togliatti v súčasnosti stojí. Renault váha, čo s ňou ďalej.
debata

Tisíce zamestnancov ruských automobiliek bolo prepustených a ceny potravín prudko stúpajú. Západné sankcie tvrdo zasiahli ruské mestá Kaluga a Togliatti, v ktorých majú svoje továrne zahraniční aj domáci výrobcovia áut. A pravdepodobne prídu ďalšie sankcie.

Sankcie uvalené v súvislosti s ruskou inváziou na Ukrajinu zhoršili pretrvávajúci nedostatok komponentov a zastavili výrobu v dvoch vlajkových automobilkách v Kaluge – v dcérskych továrňach nemeckého Volkswagenu (VW) a švédskeho Volva.

Región Kaluga, ležiaci asi 150 km juhozápadne od Moskvy sa stal druhým najväčším centrom automobilovej produkcie. Od roku 2006 tu najmä západní výrobcovia áut preinvestovali približne 15 miliárd dolárov. Svoje závody tu postavili koncerny Volkswagen, Stellantis aj výrobca nákladných vozidiel Volvo Trucks. Ruský útok na Ukrajinu a s tým súvisiace sankcie, či rozhodnutia v Rusku nepodnikať, však všetko zmenili. Situácii v ruskej Kalige sme sa podrobne venovali v tomto článku:

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce

A ako to vyzerá v Togliatti? To bolo po celé generácie synonymom popredného ruského výrobcu automobilov AvtoVAZ a jeho najznámejšej značky Lada. Ale sankcie vrhajú tiež aj na túto automobilku a jej zamestnanci sa obávajú o svoju budúcnosť. „Je to továrenské mesto. Každý tu pracuje buď pre továreň, alebo pre políciu,“ hovorí Alexander Kalinin, operátor nákladného výťahu v Avtovaze, kde pracuje už 15 rokov.

Továreň bola založená v 60. rokoch minulého storočia v meste Stavropol asi 780 kilometrov juhovýchodne od Moskvy, ktoré bolo premenované na Togliatti podľa talianskeho komunistického politika Palmira Togliattiho. Závod prežil hospodársku krízu po páde Sovietskeho zväzu v roku 1991 a nakoniec ho prevzala francúzska automobilová skupina Renault.

Renault po dokončení akvizície AvtoVAZu nalial miliardy eur do továrne, ale zároveň výrazne zredukoval počty zamestnancov, zo 70 000 zostalo menej ako 40 000 pracovníkov. „S odchodom zamestnancov bolo veľa problémov, no napriek tomu sa prejavil jasný pozitívny trend,“ povedal Andrej Jakovlev, šéf Inštitútu priemyselných a trhových štúdií na moskovskej Vysokej škole ekonomickej. „Zrodil sa veľký ruský výrobca áut.“ Aktuálne rieši Renault vážnu dilemu, čo s Autovazom, ktorý sa mal stať jednou z jeho kľúčových fabrík. Viac sme sa tejtoo téme venovali v nasledujúcom článku:

AutoVaz - produkcia Čítajte viac Renault konečne zastavil výrobu v Rusku. AutoVaz je v panike

Väčšina montážnych liniek však prestala bežať po tom, čo Moskva 24. februára začala inváziu na Ukrajinu, keďže sankcie sťažujú dovoz komponentov zo zahraničia. Zamestnanci sú na platenej dovolenke s dvomi tretinami ich obvyklej mzdy, ceny potravín a iného základného tovaru však stúpajú.

Teraz je jeho budúcnosť veľmi neistá, pretože Renault je pod silným tlakom a zvažuje, či odíde z AvtoVAZu. Ak AvtoVAZ nebude schopný prežiť túto krízu, jeho zánik by znamenal koniec jednej priemyselnej éry a pre mnohých nadšencov koniec značky Lada.

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #AutoVaz #sankcie proti Rusku #výroba áut v Rusku
Články podľa značiek