Diaľničiari našli spôsob, ako vyberať mýto od januára 2023 bez SkyTollu

Výpadok mýta po januári 2023 nehrozí, prechodné obdobie vykryje medzinárodný systém EETS (European Electronic Toll Service).

14.04.2022 06:01
palubná jednotka, OBU Foto:
Pri využívaní EETS bude dopravcom stačiť v kamiónoch jedna palubná jednotka mýtneho systému (OBU).
debata (11)

Začiatkom tohto týždňa Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala dodatok, ktorý umožní odkup modulov od aktuálneho výbercu mýta do vlastníctva NDS. V blízkej dobe (zrejme v máji) bude vyhlásená nová súťaž na druhú časť z troch základných celkov obstarávania elektronického mýtneho systému. Namiesto pôvodných predpokladaných 290 miliónov eur bez DPH bude mať tender na poskytovanie mýtnych služieb predpokladanú hodnotu zákazky do 50 miliónov eur. Súťaž by mala byť ukončená v októbri 2022.

Vyššie spomínaný odkup modulov od terajšieho poskytovateľa je v hodnote šiestich miliónov eur. Je nevyhnutný na to, aby diaľničiari mohli vyberať mýto aj po 31. decembri 2022, kedy zmluva so SkyTollom definitívne končí. V tej dobe však ešte nový mýtny systém nebude celkom pripravený, takže bolo treba nájsť riešenie, ako ešte niekoľko mesiacov mýto vyberať dočasným spôsobom tak, aby štát o peniaze z neho neprišiel. A ako to bude vyzerať v praxi?

myto Čítajte viac SkyToll vlani na mýte zarobil takmer 70 miliónov eur

Keď skončí zmluva na prevádzkovanie mýtneho systému so SkyTollom, odkúpené moduly zostanú v rukách štátu a stanú sa základným kameňom budúceho mýta. Po 31. decembri 2022 budú mýto na Slovensku vyberať súkromní provideri v EETS (Európska služba elektronického mýta – tá umožňuje okrem iného používanie jednej palubnej jednotky v rôznych štátoch), s ktorými aktuálne NDS rokuje a – akonáhle bude vysúťažený – začne tak robiť aj národný poskytovateľ. Od 1. januára 2023 bude z hľadiska dopravcov nutné, aby každý z nich na Slovensku „premigroval“ na OBU (palubná jednotka, resp. on-board unit), ktorá bude aktívna po skončení zmluvy so spoločnosťou SkyToll.

„Sme posledná krajina v Európe, ktorá takýto medzinárodný mýtny systém nemá,“ ozrejmil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Cieľom podľa neho je, aby mohol dopravca jazdiť po Európe s jednou mýtnou jednotou a následne mu prišla jedna faktúra za všetky krajiny, ktorými prešiel. „Implementácia modulu medzinárodného mýtneho systému je 6 miliónov eur, kupujeme to do vlastníctva,“ doplnil.

diaľnica, mýto, kontrola Čítajte viac Európske mýto má na Slovensku začať fungovať od roku 2023

Do systému EETS sa bude môcť zapojiť akýkoľvek súkromný poskytovateľ služby, ktorý prejde registračným procesom. NDS už spustila oficiálne rokovania s tromi potenciálnymi prevádzkovateľmi. „Ktokoľvek, kto bude spĺňať štandardy EETS, bude pripustený do nášho medzinárodného mýta,“ povedal Doležal. Z hľadiska dopravcov sa po zavedení EETS ich situácia zjednoduší, na prejazd prakticky celou Európou, vrátane Slovenska, im bude totiž stačiť jedna OBU.

Národný poskytovateľ bude nutný aj v prípade, že výber mýta bude fungovať cez systém EETS. Dôležitý je napríklad pre zabezpečenie predajných miest v ekonomicky nezaujímavých úsekoch. Ak by národný systém neexistoval, mohlo by to tiež spôsobiť, že konkurenční provideri by tlačili ceny umelo nahor. NDS pri ňom aktuálne rokuje so spoločnosťami Eurovag a Toll 4 Europe DKV. Ich provízia by mala byť v rádoch jednotiek percent.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #SkyToll #mýtny systém #výber mýta #EETS #OBU
Články podľa značiek