Následky pandémie musíme znášať všetci. Niekoho ovplyvnili priamo, iných nepriamo a zväčša išlo o nepríjemné okolnosti. Automobilky určite patrili medzi najohrozenejšie. Jednak preto, že z hygienických dôvodov museli obmedzovať alebo zastavovať výrobu a predaj a zároveň preto, lebo zákazníci v časoch neistoty odkladali kúpu auta na neskôr.
To platilo predovšetkým počas prvého roka pandémie. V roku 2021 sa k tomu pridali aj komplikácie s nedostatok súčiastok, hlavne polovodičov, a aj surovín na výrobu rôznych komponentov. Situáciu navyše zhoršuje aj Ruskom vedená vojna proti Ukrajine. Mohlo by sa teda zdať, že automobiloví výrobcovia sa dostali do neriešiteľnej špirály problémov, z ktorej niet východiska.
Čítajte aj JATO: Predaje áut sa vlani prepadli do roku 1985! Ktorým sa darilo?Opak je však pravdou. Automobilky sa novej situácii dokázali prispôsobiť a v končenom dôsledku na nej aj získať. Dokazujú to údaje analytickej spoločnosti JATO Dynamics, ktoré publikovali v spolupráci s internetovým magazínom Motor1.com. Do úvahy vzali obchodné výsledky 19 značiek a koncernov (Aston Martin, BMW Group, Daimler, Ferrari, Ford, Geely Group, General Motors, Honda, Hyundai Motor Group, Isuzu, Mazda, Renault-Nissan, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata Group, Tesla, Toyota, and Volkswagen Group) uvedených vo výročných správach.
Čítajte aj JATO: Najúspešnejšie autá podľa tried? Toto sú bestsellery 2021Z nich vyplýva, že spomínaní výrobcovia vlani dohromady predali 69,54 milióna vozidiel. Je to o dve percentá viac ako v roku 2020 a o 14 % menej ako v roku 2019, teda v poslednom roku pred pandémiou. Hoci sa im podarilo predať menej kusov, ich obrat dosiahol 1,74 bilióna eur, čo je oproti minulému roku nárast o 13 % a oproti roku 2019 o 6 %.
Dôvodom je všeobecné zdražovanie áut spôsobené dokonalejšou bezpečnostnou a ekologickou technikou, ale aj fakt, že pandémia nezasiahla majetnejších klientov tak výrazne, aby drahšie a prémiovejšie autá nekupovali. Automobilky si to samozrejme všimli, a preto v ponuke udržali modely s vyššou maržou, po ktorých bol dopyt aj napriek pandémii a prioritne pre ne alokovali nedostatkové polovodiče.
Čítajte aj Autá brutálne zdraželi. Za poslednú dekádu aj o 35 %!Kým v roku 2019 výrobcovia zarobili na jednom vozidle priemerne 1 168 eur a v roku 2020 dokonca len 820 eur, v minulom roku to bolo až 1 902 eur. Jednoznačným kráľom ziskovosti je Ferrari, ktoré dokázalo na jednom aute zarobiť neuveriteľných 97 400 eur. Na druhom mieste je s veľkým odstupom Tesla, ktorej zisk na jednom aute je 6 150 eur.