Budú raz elektrické autá schopné konkurovať dojazdom tým klasickým, nebodaj dieselovým? Možno áno. Ukázala to rekordná jazda konceptu Mercedes-Benz EQXX, ktorou chcela stuttgartská automobilka demonštrovať potenciál batériových elektromobilov. Jej elektrický „projektil“ totiž zvládol prejsť na jedno nabitie 1 008 km a ešte mu v batériách ostala energia. Ale pozor! Nehovoríme o jazde kdesi na polygóne v ideálnych podmienkach ustálenou rýchlosťou, ale o poriadnej „štreke“ v reálnej premávke a so zapnutou klimatizáciou.
Pripomeňme, že EQXX je štúdiou, ktorá sa nesnažila ísť cestou veľkej kapacity batérií, ale cestou zníženia odporov. Aj preto má štúdia rekordný koeficient odporu vzduchu Cd 0,17 (!), úzke pneumatiky 185/65 R 20 s extrémne nízkym valivým odporom 4,7 a vďaka nasadeniu kompozitných materiálov v konštrukcii hmotnosť „len“ 1 755 kg. Koncept poháňa elektromotor s výkonom 180 kW, čerpajúci energiu z batérií s kapacitou takmer 100 kWh. Trasa sa začínala v domovskom Sindelfingene a mierila cez Švajčiarsko do Francúzska cez Gotthardský tunel až do Cassis neďaleko Marseille.
Čítajte viac Lacný elektromobil nemôže zatiaľ nik sľúbiť. Tvrdí šéf vývoja MercedesuTeplota sa pohybovala v rozmedzí od troch do 18 stupňov Celzia. EQXX prekonávalo stúpania aj klesania, zápchy či protivietor a podľa dát z palubného počítača nebolo rozhodne brzdou v premávke. Trasu dlhú 1 008 km zvládlo za 12 hodín a dve minúty priemernou rýchlosťou 87,4 km/h, pričom na diaľnici s ním posádka dosahovala rýchlosť 140 km/h. Ani mimo rýchlostných komunikácií nepodliezali jazdci povolený limit. Čarovné je, že po dosiahnutí cieľa ostalo v batériách stále 15 % energie na ďalších približne 140 km jazdy. Veď priemerná spotreba bola iba 8,7 kWh na 100 km.
Je to nepochybne úctyhodný výkon, aspoň na elektromobily, pretože toto zvládne takmer každý diesel, ale musíme si uvedomiť, že EQXX nie je bežným autom. Jeho akumulátor, ktorý má až o 30 % vyššiu energetickú hustotu ako ten v EQS, účinnosť pohonu 95 %, elektrická architektúra s napätím 900 V, karbónová karoséria, podvozok s dielmi z 3D tlačiarní a množstvo ďalších supertechnológií nie je ešte zrelých do sériovej výroby. Takéto auto by bolo nesmierne drahé. Je však prísľubom, že elektromobily majú šancu dobehnúť parametrami tie súčasné na benzín či naftu. No odpoveď na otázku, ako dlho bude tento súboj ešte trvať, zatiaľ nik nemá.
Rekordná jazda v číslach
Štart | Sindelfingen, 5. apríla 2022, 7:00 |
---|---|
Príchod | Cassis, 5. apríla 2022, 19:02 |
Prejdená vzdialenosť | 1 008 km |
Celkový čas cesty/v pohybe | 12 hodín a 2 minúty/11 hodín a 32 minút |
Priemerná rýchlosť | 87,4 km/h |
Maximálna rýchlosť na diaľnici | 140 km/h |
Priemerná spotreba | 8,7 kWh/100 km |
Úroveň nabitia batérie pri príchode | cca 15 % |
Zostávajúci dojazd | cca 140 km |