Predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol. Zatiaľ čo za prvé tri mesiace roku 2021 sa podľa údajov ZAP SR zaregistrovalo na Slovensku 15 402 nových osobných áut v kategórii M1, tak v aktuálnom roku 2022 to bolo už 19 221 áut. V percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast predaja takmer o 25 percent. Vojna na Ukrajine a s ňou spojené výrobné komplikácie a pretrvávajúci nedostatok niektorých komponentov však zrejme v druhom kvartáli už tak optimistické čísla neprinesú.
Automobilky neprežívajú ľahké obdobie. V roku 2020 predaj a výrobu nových áut obmedzil COVID, v roku 2021 sa k nemu pridala čipová kríza a v roku 2022 ešte aj vyššie zmienená vojna na Ukrajine. Výrobcovia áut na situáciu zareagovali tak, že začali klásť dôraz na predaj drahších áut, z ktorých majú podstatne vyššie marže. A tak aj napriek komplikovanej situácii v uplynulom roku väčšina z nich, najmä v Európe, predala menej áut, no paradoxne vykázala vyššie zisky.
Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!Ťažisko krízy sa prenieslo najmä na klientov, ktorí boli nepriamo donútení siahnuť hlbšie do svojich peňaženiek a ak chceli nové auto, zaplatili zaň viac. Táto situácia pokračuje aj v aktuálnom roku. Napríklad Škode sa na Slovensku stále darí udržiavať dominantnú pozíciu, v prvej desiatke najpredávanejších áut za prvé tri mesiace tohto roku má štyri modely – Fabiu, Octaviu, Kamiq a Karoq. Faktom však je, že medziročne pri všetkých štyroch, rovnako ako aj pri Scale, zaznamenala medziročný pokles predaja (pri Fabii a Octavii navyše naozaj výrazný), nárast eviduje v rámci prvej dvadsiatky len pri dvoch najdrahších – Kodiaqu a Superbe.
Trend, ktorý badať v prvom kvartáli tohto roku je, že zatiaľ zo svojich pozícií medziročne výrazne ustúpili francúzske autá a naopak, trh začínajú ovládať ázijské značky. V prvej desiatke najpredávanejších áut na Slovensku za január a marec sú len modely mladoboleslavskej automobilky a ázijské autá, pričom v prvej trojke sú hneď dva modely značky Hyundai – Tucson a i30, pričom i30 zatiaľ predajom áut na Slovensku dominuje a Tucsonu chýbalo len pár kusov na to, aby na tretie miesto odsunul Fabiu.
Čítajte viac Súboj v ‘ťažkej‘ váhe: Toto je 20 najpredávanejších SUV a crossoverov za rok 2021!V prvej dvadsiatke najpredávanejších áut ale zatiaľ nie je ani jeden Citroën a dostal sa tam iba jediný Peugeot – konkrétne model 208, patrí mu však až 18. priečka. O niečo lepšie je na tom Renault, vrátane Dacie. Sandero je deviate, Duster jedenásty a prvú dvadsiatku uzatvára Clio.
Do Top 20 sa však vôbec nedostal Volkswagen Golf, respektíve je v nej jediné auto VW – T-Roc, a to až na 19. mieste. Treba však povedať, že ďalšie dva modely tejto značky – Tiguan a T-Cross zostali po prvých troch mesiacoch len tesne za bránou prvej dvadsiatky.
Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších áut sveta. Ani jedno nie je z EurópyAk sa pozrieme ešte na ďalšie trendy, tak za prvé tri mesiace predaj čistých elektromobilov tesne prekročil 300-kusovú hranicu. Nie je to nijako závratné číslo, ale vzhľadom na „brutálnu“ podporu štátu pri rozvoji elektromobility to nie je zlé. Trend je rastúci a dovolíme s predpokladať, že do konca tohto roku by sme sa s trochou šťastia na Slovensku mohli v ich predaji priblížiť hranici 1 500 kusov. Zatiaľ najviac ich predali za prvé tri mesiace Kia, Mercedes-Benz, Škoda a Hyundai, všetky približne na hranici 40 kusov. Lídrom za prvý kvartál je Kia s predajom 45 čisto elektrických áut.
Z hľadiska značiek a bez rozdielu triedy, teda aj vrátane ľahkých úžitkových áut a nákladných áut, je na Slovensku trhovým lídrom Škoda Auto, ktorá za prvé tri mesiace predala 3 201 áut, na druhom mieste je Toyota s predajom 2 387 áut a na stupeň víťazov sa dostal aj Hyundai, ktorý v uvedenom období predal 2 267 áut. V prvej päťke sú ešte Kia a Volkswagen.
Najpredávanejšou prémiovou značkou je za prvé tri mesiace na Slovensku Mercedes-Benz, celkovo na siedmom mieste, s predajom 889 áut. Len pre zaujímavosť – Mercedes-Benz v počte registrovaných nových áut na Slovensku predbehol aj všetky tri hlavné francúzske značky – Renault, Peugeot a Citroën.
– | Model | Predaj 01–03/22 | Predaj 01–03/21 |
---|---|---|---|
1. | Hyundai i30 | 925 | 678 |
2. | Škoda Fabia | 730 | 1 038 |
3. | Hyundai Tucson | 726 | 469 |
4. | Kia Ceed | 716 | 323 |
5. | Škoda Octavia | 577 | 1345 |
6. | Kia Sportage | 536 | 219 |
7. | Toyota RAV4 | 534 | 221 |
8. | Dacia Sandero | 476 | 155 |
9. | Škoda Kamiq | 436 | 480 |
10. | Škoda Karoq | 435 | 498 |
11. | Dacia Duster | 410 | 202 |
12. | Toyota Corolla | 408 | 253 |
13. | Škoda Scala | 350 | 412 |
14. | Škoda Kodiaq | 326 | 299 |
15. | Toyota Yaris Cross | 322 | X |
16. | Škoda Superb | 305 | 297 |
17. | Toyota Yaris | 302 | 150 |
18. | Peugeot 208 | 282 | 251 |
19. | Volkswagen T-Roc | 262 | 175 |
20. | Renault Clio | 244 | 126 |