Koncern Volkswagen, ako jeden z prvých po ruskej invázii na Ukrajine, zastavil všetky svoje aktivity v tejto krajine. Už 2. marca zmrazil produkciu v závodoch v Kaluge a v Nižnom Novgorode a tiež export vozidiel do Ruska. Bol to bolestivý ale jasný odkaz ruskej strane, že jeden z najväčších výrobcov áut na svete je zdesený z putinovej agresie. Napriek tomu sa vraj v koncerne VW objavujú snahy a o obnovenie činnosti, keďže zmrazenie ruských aktivít predstavuje veľké straty. Tvrdí to aspoň predseda Podnikovej rady automobilky Škoda Jaroslav Povšík, podľa ktorého je to neprijateľné.
Pre podnikový týždenník Škodovácky oborář povedal: „Zaregistroval som niekoľko aspektov, ktoré sú pre mňa neprijateľné, napríklad určitá snaha o to, čo najskôr začať vyrábať v ruských závodoch. To si momentálne neviem predstaviť. Uvediem príklad. Ukrajinskí zamestnanci pripravení kedykoľvek vbehnúť pri náletoch do krytu, vyrábajú káblové zväzky pre ruské automobilky. To je predsa proti všetkým zásadám ľudského svedomia.“ Podľa Povšíka sa z Nemecka ozývajú hlasy, že Česi sú príliš precitlivení, pretože majú skúsenosť z dlhodobej okupácia Sovietskou armádou, z rokov 1968 až 1991.
Čítajte viac Dilema: Continental prekvapivo obnovil výrobu pneumatík v RuskuPovšík tiež tvrdí, že Nemecko má predsa len veľkú obavu o energetické zdroje z Ruska, najmä o plyn a ropu. Teraz si ale treba vybrať. „Je jasné, že Rusko bolo aj pre Škodu významný trh, ale človek si vo svojom živote musí občas odpovedať na otázku: Čo je teraz dôležitejšie? Zisky pre akcionárov, alebo živé, zdravé a šťastné deti, nezasiahnuté genocídou a zúfalou migráciou spojenou s opúšťaním svojej krajiny a svojich domovov.“ Povšík nemá chuť uvažovať o obnove výroby v Rusku ani z dôvodu postojov ruských zamestnancov. Z tej je doslova zdesený.
Čítajte viac Ruské automobilky sú v čoraz väčšej kríze. Tisíce ľudí prišli o prácu„Tamojší pracovníci ani raz neprejavili svoj protest proti vojne a utrpeniu, zabíjaniu detí, rozdeľovaniu rodín, ničeniu všetkej infraštruktúry systémom ‘Spálená krajina‘, ani proti vyhrážaniu treťou svetovou vojnou s použitím jadrových zbraní. Zamestnanci vyjadrili iba obavu o svoje pracovné miesta, a to ešte spôsobom, ktorý pripomína výčitky a vyhrážanie,“ objasňuje Povšík. Tiež upozorňuje, že je nevyhnutné kontrolovať kapitál, aby dodržoval sankcie, pretože ako tvrdí, "pre viaceré kolegyne a kolegov je rusko-ukrajinský konflikt buď príliš vzdialená záležitosť, alebo sa vyjadrujú v zmysle, že to nie je naša vec“.
Pripomeňme, že ruský trh je pre Škodu jeden z najvýznamnejších vo svetovom meradle. V roku 2021 bolo druhým najväčším trhom automobilky. Škoda tu predala 90 400 vozidiel, čo je približne 10 % jej ročnej produkcie. Konflikt na Ukrajine sa tak dotkne jej hospodárskych výsledkov. V Rusku vyrábala Škoda modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižnom Novgorode sa vyrábali tri modely, Rapid sa vyrábal v závode v Kaluge.
Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce