Koniec aliancie? Renault sa možno zbaví Nissanu!

Renault zvažuje predaj svojho 43 % podielu v Nissane, alebo aspoň jeho časti, aby mohol financovať prechod na elektrické autá.

, 27.04.2022 12:00
Nissan - Renault Foto:
To, že vzťahy medzi Renaultom a Nissanom sú napäté, je verejným tajomstvom.
debata (5)

Renaultu už dlhšie klesajú predaje a prehlbuje sa ekonomická strata, narastajúca do astronomických výšin. V podstate koncern nad vodou držia výborné predaje modelov Dacie. Predaje samotnej značky Renault kontinuálne klesajú už od roku 2017, extrémnym bol najmä rok 2020, ktorý koncern zakončil obrovskou vyše 8 miliardovou stratou, pričom veľká časť pripadá na prvý polrok a môže za ňu aj sesterský Nissan, ktorý taktiež na tom nie je práve „ružovo“, aj keď je pravda, že za posledný rok sa mu začalo dariť, generuje opäť zisk a po skončení fiškálneho roku bude zrejme prvýkrát od roku 2019 v čiernych číslach.

Ak by Renault v roku 2020 nezískal štátom zaručený obrovský úver vo výške 5 miliárd eur, značka by dnes možno už neexistovala. Následne začal obrovský ozdravný plán, ktorý však do veľkej miery pribrzdila po koronavíruse z roku 2020 a 2021 polovodičová kríza, ktorá spôsobila pokles jeho výroby približne o pol milióna áut a následne v roku 2022 prišla vojna na Ukrajine, ktorá je pre Renault doslova katastrofou. Rusko je totiž jeho druhý najsilnejší trh a Renault navyše vlastní AutoVaz, výrobcu Lady, ktorý mal v jeho ozdravnom pláne hrať kľúčovú úlohu. Teraz však hľadá cestu, ako sa ho „zbaviť“.

moscow2 duster-arkana-kaptur Čítajte viac Renault sa zdráha odísť z Ruska. Mohlo by ho to ‘položiť‘

V ťažkej situácii, v ktorej navyše automobilka potrebuje ďalšie miliardy na financovanie prechodu na elektromobilitu sa preto nemožno čudovať tomu, že skupina Renault zvažuje predaj časti svojho podielu v Nissane. Tento krok by jej pomohol získať potrebné peniaze a zároveň by pomohol zmierniť dlhotrvajúce napätie s jej aliančným partnerom. Že vzťah medzi oboma značkami v aliancii nie je práve ideálny, je verejným tajomstvom. Informácii o možnom predaji minimálne časti podielu Renaultu v Nissane zverejnil server Automotive News, s odvolaním sa na zdroje priamo z aliancie, ktoré však chceli zostať v anonymite.

Samotný Nissan vraj prejavil ochotu od Renaultu spätne odkúpiť časť z 1,83 miliardy vlastných akcií a francúzska automobilka zrejme bude hľadať aj ďalších záujemcov o kúpu časti svojho 43-percentného podielu v Nissane. Hovorcovia Renaultu a Nissanu tieto informácie odmietli komentovať.

Znížením podielu v hodnote 983,5 miliardy jenov (7,1 miliardy eur) by Renault kráčal po tenkom ľade. Snažil by sa reorganizovať vzťahy v aliancii, existujúcej 23 rokov bez toho, aby ju úplne zničil. V nej existuje krížové vlastnenie akcií – Renault má 43-percentný podiel v Nissane, Nissan 15-percentný v Renaulte. Francúzi tento nepomer využili na to, aby predstaviteľom Nissanu v aliancii odňali akékoľvek hlasovacie práva, čo je hlavným problémom vo vzťahu oboch automobiliek už roky.

Japonsko Nissan Ghosn žaloba škody náhrada Čítajte viac Renault má vraj problémy. Nešetrí ho ani Carlos Ghosn

Predaj akcií by mohol pomôcť financovať veľké štrukturálne zmeny, ktoré generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo začal načrtávať vo februári. Renault v rámci nich dokonca uvažuje o svojom rozdelení sa a vytvorení úplne novej samostatnej spoločnosti, zameranej na elektromobily.

Jedným z možných investorov môže byť čínska Zhejiang Geely Holding Group, ktorá už vlastní Volvo Cars, tvrdia podľa serveru Automotive News insideri z Renaultu. Renault totiž už uzavrel dohodu o spoločnej výrobe s Geely začiatkom tohto roka v Južnej Kórei a obe strany uviedli, že sú otvorené ďalšej spolupráci v Číne a aj inde. Aj hovorca automobilky Geely situáciu odmietol komentovať.

Práve rozdelenie Renaultu na dve samostatné spoločnosti, pričom jedna by vyrábala spaľovacie autá a hybridy a druhá čisto elektrické, by mohlo zahŕňať aj aktíva Nissanu. Ten by zostal partnerom spoločnosti Renaultu, zameranej na spaľovacie autá a ich vzťah by sa zrovnoprávnil.

Renault - výroba Čítajte viac Renault sa potrebuje ‘nadýchnuť‘. Počas koronakrízy prišiel o 8 miliárd eur

Nissanu sa navyše darí o niečo lepšie postupne sa dostávať z ekonomických problémov, než Renaultu a aktuálne má prostriedky na spätné odkúpenie časti svojich akcií od Francúzov. Konkrétne má spoločnosť so sídlom v Jokohame v Japonsku k dispozícii 2 bilióny jenov (15,6 miliardy dolárov) v hotovosti a ekvivalentoch a prevádzkový zisk po skončení fiškálneho roku bude prvýkrát od roku 2019 v čiernych číslach.

Uvidíme, ako sa situácia bude vyvíjať. Už tento týždeň sa totiž má stretnúť Ashwani Gupta, prevádzkový riaditeľ Nissanu a bývalý výkonný riaditeľ skupiny Renault so šéfom Renaultu de Meom, aby situáciu prediskutovali ešte pred plánovaným stretnutím širšieho vedenia oboch automobiliek v Tokiu, ktoré by sa malo uskutočniť v máji.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Renault-Nissan #Luca de Meo #predaj akcií
Flowers
Články podľa značiek