Ak napíšeme, že kategória SUV zostáva na Slovensku dominantnou a doslova „valcuje“ všetky ostatné, asi nepovieme nič nové. To isté by sme mohli napísať pred rokom, dvomi, tromi, štyrmi a aj piatimi. SUV sú jednoducho stále v kurze. Aj napriek tomu, že všeobecne patria skôr k drahším autám, aj v tejto komplikovanej dobe, poznačenej vojnou na Ukrajine, prudkým rastom cien takmer všetkého a zvyšujúcou sa infláciou, sú stále ľudia ochotní za ne zaplatiť a na niektoré čakať v poradovníkoch rádovo aj niekoľko mesiacov.
Pozrime sa bližšie na čísla za prvý kvartál tohto roku, teda za mesiace január, február a marec. Počas nich sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 19 221 nových áut. To znamená, že predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol – v percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast o takmer o 25 percent.
A z týchto vyše 19-tisíc vozidiel na kategóriu SUV a crossoverov pripadalo 9 631, čo je 50,11 percenta, teda takmer polovica. Za prvý kvartál roku 2021 predstavovali predaje SUV a crossoverov „len“ 43,12 percenta z celkových predajov. Medziročne sa teda záujem o ne výrazne zvýšil.
Čítajte viac Ťažký kvartál: Toto je 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvé 3 mesiaceV roku 2021 za prvý kvartál obsadili prvé dve priečky dva modely mladoboleslavskej Škody – Karoq a Kamiq. Až za nimi skončil dlhoročný bestseller Hyundai Tucson. V posledných mesiacoch je však Škoda postihnutá krízou súvisiacou s nedostatkom rôznych komponentov naozaj výrazne a od začiatku tohto roku klesol jej vývoz do zahraničia o 30 percent. Áut má nedostatok a prejavilo sa to v prvom kvartáli tohto roku aj na predajoch na Slovensku.
Karoq a Kamiq klesli z prvých dvoch miest pred rokom na aktuálnu štvrtú a piatu priečku, čo sú samozrejme stále veľmi dobré výsledky. Nehovoriac už o tom, že na siedmom mieste je v tejto kategórii Kodiaq a Enyaq je najpredávanejším elektrickým SUV.
Prvé tri priečky za prvé tri mesiace tohto roku obsadili autá ázijských automobiliek v poradí Hyundai Tucson, Kia Sportage a Toyota RAV4. Toyota má navyše v prvej pätnástke tri modely. Okrem RAV 4 je to CH-R na 12. mieste a vyzdvihnúť by sme chceli tohtoročnú novinku Yaris Cross.
Tá sa výborne „chytila“ nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Yaris Cross je na našom trhu v kategórii SUV a crossoverov aktuálne na ôsmom mieste a v predajoch zatiaľ prekonáva dokonca aj klasický Yaris. Vďačí za to nielen zaujímavému dizajnu, ale aj dobrej cene, ktorou priamo konkuruje napríklad Škode Kamiq.
Čítajte viac Najpredávanejšie SUV sveta za rok 2021: Tesla je v prvej desiatke!A upozorniť by sme chceli ešte na jedno auto, ktoré už v minulom roku celkom príjemne prekvapilo a aktuálne zostalo len tesne za bránami prvej desiatky. Je ním SsangYong Korando. Ten sa zatiaľ predáva lepšie ako Toyota CH-R, Suzuki SX4 S-Cross a aj Volkswagen T-Roc a T-Cross.
Na druhú stranu – niet sa čo diviť. Korando nielen dobre vyzerá, ale s motorom 1.5 Turbo GDI 120 kW štartuje toto relatívne veľké auto (s celkovou dĺžkou 4 450 mm a rázvorom 2 675 mm niekde na pomedzí medzi Karoqom a Kodiaqom) už na cene pod dvadsaťtisícovou hranicou.
Tu je zoznam 15 najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku:
– | Model | Predaj 1–3/22 | cena od | Test |
---|---|---|---|---|
1. | Hyundai Tucson | 726 | 22 690 | klikni sem |
2. | Kia Sportage | 536 | 23 190 | klikni sem |
3. | Toyota RAV4 | 534 | 27 090 | X |
4. | Škoda Kamiq | 436 | 17 280 | klikni sem |
5. | Škoda Karoq | 435 | 22 510 | klikni sem |
6. | Dacia Duster | 410 | 13 990 | klikni sem |
7. | Škoda Kodiaq | 326 | 29 120 | X |
8. | Toyota Yaris Cross | 322 | 17 490 | klikni sem |
9. | Volkswagen T-Roc | 262 | 21 490 | klikni sem |
10. | Volkswagen Tiguan | 232 | 30 290 | klikni sem |
11. | SsangYong Korando | 227 | 19 890 | klikni sem |
12. | Toyota CH-R | 222 | 25 490 | klikni sem |
13. | Suzuki SX4 S-Cross | 202 | 20 490 | klikni sem |
14. | Volkswagen T-Cross | 200 | 17 390 | klikni sem |
15. | Opel Crossland | 188 | 15 990 | X |