Ak napíšeme, že kategória SUV zostáva na Slovensku dominantnou a doslova „valcuje“ všetky ostatné, asi nepovieme nič nové. To isté by sme mohli napísať pred rokom, dvomi, tromi, štyrmi a aj piatimi. SUV sú jednoducho stále v kurze. Aj napriek tomu, že všeobecne patria skôr k drahším autám, aj v tejto komplikovanej dobe, poznačenej vojnou na Ukrajine, prudkým rastom cien takmer všetkého a zvyšujúcou sa infláciou, sú stále ľudia ochotní za ne zaplatiť a na niektoré čakať v poradovníkoch rádovo aj niekoľko mesiacov.
Pozrime sa bližšie na čísla za prvý kvartál tohto roku, teda za mesiace január, február a marec. Počas nich sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 19 221 nových áut. To znamená, že predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol – v percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast o takmer o 25 percent.
A z týchto vyše 19-tisíc vozidiel na kategóriu SUV a crossoverov pripadalo 9 631, čo je 50,11 percenta, teda takmer polovica. Za prvý kvartál roku 2021 predstavovali predaje SUV a crossoverov „len“ 43,12 percenta z celkových predajov. Medziročne sa teda záujem o ne výrazne zvýšil.

V roku 2021 za prvý kvartál obsadili prvé dve priečky dva modely mladoboleslavskej Škody – Karoq a Kamiq. Až za nimi skončil dlhoročný bestseller Hyundai Tucson. V posledných mesiacoch je však Škoda postihnutá krízou súvisiacou s nedostatkom rôznych komponentov naozaj výrazne a od začiatku tohto roku klesol jej vývoz do zahraničia o 30 percent. Áut má nedostatok a prejavilo sa to v prvom kvartáli tohto roku aj na predajoch na Slovensku.
Karoq a Kamiq klesli z prvých dvoch miest pred rokom na aktuálnu štvrtú a piatu priečku, čo sú samozrejme stále veľmi dobré výsledky. Nehovoriac už o tom, že na siedmom mieste je v tejto kategórii Kodiaq a Enyaq je najpredávanejším elektrickým SUV.
Prvé tri priečky za prvé tri mesiace tohto roku obsadili autá ázijských automobiliek v poradí Hyundai Tucson, Kia Sportage a Toyota RAV4. Toyota má navyše v prvej pätnástke tri modely. Okrem RAV 4 je to CH-R na 12. mieste a vyzdvihnúť by sme chceli tohtoročnú novinku Yaris Cross.
Tá sa výborne „chytila“ nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Yaris Cross je na našom trhu v kategórii SUV a crossoverov aktuálne na ôsmom mieste a v predajoch zatiaľ prekonáva dokonca aj klasický Yaris. Vďačí za to nielen zaujímavému dizajnu, ale aj dobrej cene, ktorou priamo konkuruje napríklad Škode Kamiq.

A upozorniť by sme chceli ešte na jedno auto, ktoré už v minulom roku celkom príjemne prekvapilo a aktuálne zostalo len tesne za bránami prvej desiatky. Je ním SsangYong Korando. Ten sa zatiaľ predáva lepšie ako Toyota CH-R, Suzuki SX4 S-Cross a aj Volkswagen T-Roc a T-Cross.
Na druhú stranu – niet sa čo diviť. Korando nielen dobre vyzerá, ale s motorom 1.5 Turbo GDI 120 kW štartuje toto relatívne veľké auto (s celkovou dĺžkou 4 450 mm a rázvorom 2 675 mm niekde na pomedzí medzi Karoqom a Kodiaqom) už na cene pod dvadsaťtisícovou hranicou.
Tu je zoznam 15 najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku:
– | Model | Predaj 1–3/22 | cena od | Test |
---|---|---|---|---|
1. | Hyundai Tucson | 726 | 22 690 | klikni sem |
2. | Kia Sportage | 536 | 23 190 | klikni sem |
3. | Toyota RAV4 | 534 | 27 090 | X |
4. | Škoda Kamiq | 436 | 17 280 | klikni sem |
5. | Škoda Karoq | 435 | 22 510 | klikni sem |
6. | Dacia Duster | 410 | 13 990 | klikni sem |
7. | Škoda Kodiaq | 326 | 29 120 | X |
8. | Toyota Yaris Cross | 322 | 17 490 | klikni sem |
9. | Volkswagen T-Roc | 262 | 21 490 | klikni sem |
10. | Volkswagen Tiguan | 232 | 30 290 | klikni sem |
11. | SsangYong Korando | 227 | 19 890 | klikni sem |
12. | Toyota CH-R | 222 | 25 490 | klikni sem |
13. | Suzuki SX4 S-Cross | 202 | 20 490 | klikni sem |
14. | Volkswagen T-Cross | 200 | 17 390 | klikni sem |
15. | Opel Crossland | 188 | 15 990 | X |