
Hlavnou hviezdou Mazdy je v súčasnosti nové SUV CX-60. Najmä kvôli novým radovým 6-valcom – benzínovému 3,0 Skyactiv-X a naftovému 3,3 Skyactiv-D. To je v dobe 3-valcovej a mohutnej elektrifikácie naozaj takmer provokáciou. A tam to nekončí, pretože pod kapotu Mazdy sa čoskoro vráti aj avantgardný rotačný motor, teda legendárny Wankel, ktorý bol roky úzko spojený s kupé RX. Tam ho ale nečakajte. Nič také ako športové kupé sa nechystá. Rotačná jednotka dostane celkom novú úlohu. O výkon naozaj nepôjde. Mazde sa totiž nepodarilo vyriešiť problémy s emisiami ani vysokou spotrebou.

Očakávať ho máme vo forme generátora v elektrickej Mazde MX-30. Tá sa predstavila už v roku 2019 a už v tom čase šokovala skromnou kapacitou batérií – len 35,5 kWh. To je naozaj málo ak uvážime, že už aj malý Peugeot e-2008 má aspoň 50 kWh akumulátor. Malo to ale svoj dôvod. Mazda totiž počítala už od začiatku s verziou s predlžovačom dojazdu. A tým bude práve kompaktný jednorotorový Wankel. Šušká sa o tom už viac ako rok, no až teraz ide do tuhého. Tvrdí to aspoň web Motor1, ktorý informuje, že premiéra by mala prebehnúť tento rok.

Vďaka malému a tichému rotačnému motoru, navyše bez vibrácií, by sa mal výrazne predĺžiť súčasný dojazd MX-30, ktorý je len 210 km aj to iba v ideálnych podmienkach. Nová verzia navyše zbaví majiteľov stresu z vybitia batérie a toho, že nedosiahnu cieľ. Je to logické, no opäť nezvyklé riešenie. Konkurenčné automobilky totiž uprednostňujú plug-in hybridy alebo čisté elektromobily. Systém generátora opustilo aj BMW, keď ukončilo výrobu elektrického i3 REX, ktorý si vypomáhal motocyklovým dvojvalcom, potom čo, sa podarilo zvýšiť kapacitu jeho akumulátorov.
