Automobilky sa snažia zredukovať emisie CO2, inak im hrozia astronomické pokuty za nadlimitné gramy tohto skleníkového plynu. Jednou z ciest je výroba ľahkých áut. Nižšia hmotnosť totiž znamená aj nižšiu spotrebu paliva. A nižšia spotreba je priamo úmerná produkcii CO2. Deje sa ale pravý opak. Šéf projekt BMW radu 7, Christoph Fagschlunger, pre austrálsky Carsales.com priznáva, že v súčasnosti sú autá najťažšie vo svojej histórii. Uviedol aj príklad. Keď v roku 1977 prišla na trh vlajková loď BMW vážila 1 477 a v najvyššej výbave 1 629 kg. Odchádzajúci rad BMW 7 (G11) z roku 2015 má ale 1 955 kg a to napriek tomu, že využíva karbónovú konštrukciu skeletu.
Čítajte viac BMW 7: Nová generácia provokuje. Najprv príde elektrické i7Najťažšia sedmička môže mať však 2 274 kg, čo je o 40 percent viac ako tá z roku 1977. A sú tu aj ďalšie príklady. Nové BMW X7 má hmotnosť 2 480 kg bez toho aby v ňom ktosi sedel. Nehovoriac o novom elektromobile iX či elektrickom i7, ktoré bude v porovnaní so základnou verziou s benzínovým 6-valcom ťažšie o 500 kg! A stále nepôjde o najťažšie BMW, pretože na ceste je plug-in hybridné SUV XM, ktoré bude ešte ťažšie. Podľa Fagschlunger dnes v BMW nepracuje nik, kto by sledoval váhu vozidiel s takým nadšením ako to bolo ešte na prelome tisícročí. Časť tejto nadváhy ide na konto elektrifikácie s ťažkými batériami a tiež nárastu požiadaviek na bezpečnosť zo strany Euro NCAP.
„Čím sú však autá ťažšie, tým ťažšie je dosiahnuť bezpečnosť, ktorú chceme, a aby sme dosiahli úroveň bezpečnosti, ktorú chceme, musíme zas zvýšiť hmotnosť. Je to začarovaný kruh,“ vysvetľuje Fagschlunger. Zároveň ale priznáva, že bezpečnosť je často výhovorkou automobiliek na tému nadváhy. Veľkú časť zodpovednosti nesú samotní zákazníci bažiaci po luxuse. Chcete príklad? Sedadlo vodiča je o 40 kg ťažšie, ako pred dvoma dekádami. Niektoré sedadlá vážia až 100 kg! Ani sa niet čomu čudovať. Tie najluxusnejšie majú až 15 masážnych vankúšov, sú ventilované, vyhrievané a elektricky nastaviteľné. To znamená prítomnosť elektromotorov, kompresorov a ďalšieho hardvéru. Takže pridať môžu na váhe až 400 kg.
Čítajte viac BMW X7: Výrazné zmeny dizajnu aj vylepšené motoryPodľa Fagschlungera, sú autá dnes na svojom limite a ťažšie už nikdy nebudú. Je na to hneď niekoľko dôvodov. Napríklad tie prirodzené. Ak by hmotnosť presiahla 3,5 tony, nestačil by vám váš bežný vodičský preukaz. A na limite sú aj rozmermi, pretože ak sa nezmestíte do garáže alebo sa neotočíte na rohu ulice, nebude to dobré. Fagschlunger sa spolieha na to, že pokročí najmä technológia batérií, že budú mať vyššiu energetickú hustotu a nižšiu hmotnosť. Ťažký nemusí byť ani luxus. „Namiesto desiatok kilogramov izolačných materiálov môžete dnes použiť systém aktívneho potláčania hluku,“ vysvetľuje Fagschlunger. A ako náhle budú autá ľahšie, budú aj bezpečnejšie. Časy, keď priemerné auto vážilo tonu sa už ale asi nikdy nevrátia.