
Hoci sú elektromobily často polarizujú, záujem o ne rastie. Môžu za to dotácie na ich nákup, ale aj rozširujúca sa ponuka a extrémne rýchle tempo inovácií. Dokazujú to aj celosvetové štatistiky za minulý rok. Kým predaj konvenčných áut vzrástol vlani len o 4,6 %, elektromobily a plug-in hybridy sa ukázali ako imúnne voči problémom spojeným s pandémiou, čipovou krízou a narušením dodávateľských reťazcov. Ich registrácie sa zdvojnásobili. Predalo sa ich o 108 % viac! Uvádza to web EV-Volumes sledujúci predaj ekologických áut.
Celosvetový predaj elektromobilov v roku 2021 podľa mesiacov

Celkovo putovalo v roku 2021 k zákazníkom 6,75 milióna dobíjateľných vozidiel. Ich podiel na celkovom predaji sa zvýšil z pôvodných 4,2 v roku 2020 na 8,3 %. Najväčšiu zásluhu na tom mali batériové elektromobily, ktoré si z koláča odhryzli 71 %, kým na plug-in hybridy ostalo zvyšných 29 %. Tento prudký rast je vzpruhou pre výrobcov ekologických áut, pretože v rokoch 2019 a 2020 tempo stagnovalo. Na elektrickom trhu kraľovala jednoznačne Tesla. Veď odbyt svojich elektromobilov zvýšila vlani o 436 000 kusov na konečných 936 000.

Len z Tesly 3 predala americká automobilka 501 000 vozidiel, čím sa „trojka“ stala druhým najpredávanejším autom strednej triedy na svete po Toyote Camry. Na druhej priečke sa umiestnil Volkswagen pred čínskou automobilkou BYD, ktorá sa medziročne posunula až o štyri miesta vyššie na tretiu pozíciu, keď predala 600 000 elektromobilov, o 400 000 viac ako v roku 2020.

Veľkú zásluhu na úspechu elektromobilov má práve Čína. Na tomto miliardovom trhu vyskočil odbyt o viac ako dva milióny kusov (!), čo je viac ako nárast predaja elektromobilov a plug-in hybridov vo zvyšku sveta. Naopak, rast v Európe sa spomalil v porovnaní s boomom z druhej polovice roku 2020. Predaje v Severnej Amerike zas ťažili z príchodu nových elektromobilov takmer všetkých značiek a tiež z lepšej dostupnosti Tesly 3 a Tesly Y. Rast predaja však hlásia aj z iných častí sveta.
Celosvetový predaj elektromobilov od roku 2012

Napríklad v Južnej Kórei sa predalo 114 500 elektromobilov, o 64 200 viac v medziročnom porovnaní. Ekoautám sa darilo tiež v Izraeli, Indii, Japonsku, kde prírastky predstavovali minimálne 10 000 kusov. Brazília, Nový Zéland, Saudská Arábia a Singapur predali o dokonca o 200 % viac elektrických áut. Rozdiely medzi regiónmi sú však veľké. V Európe sa podiel elektrických vozidiel zvýšil z 10 % na 17 %, pričom vrchol dosiahol v decembri – 26 %. V Severnej Amerike mali elektromobily 4,4 % podiel (2,3 % v roku 2020), v Číne sa ich podiel zvýšil z 5,5 % na 13,3 %.

Na zostávajúcich sedemdesiatich sledovaných trhoch mali elektromobily podiel 1,5 %. Podobne je na tom Slovensko s podielom ekologických áut len tri percentá. Predalo sa ich vlani spolu 2 271 kusov, z toho na batériové elektromobily pripadlo 1 104 vozidiel. Zvyšok patrí plug-in hybridom. Čisté elektromobily mali podiel 1,46 a hybridy 1,54 %. To je naozaj málo, ak uvážime, že do roku 2025 by malo na našich cestách jazdiť 51 000 elektromobilov a do roku 2030 až 236 000, teda ak chce Slovensko naplniť svoje emisné ciele.