História Dacie siaha do roku 1966. Rumuni vtedy hľadali partnera pre výrobu osobných vozidiel. A našli ho vo Francúzsku. Renault poskytol všetko potrebné na licenčnú výrobu. Hlavný závod v Miovenni, neďaleko Pitešti, vznikol v roku 1968 a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100. Takže tento rok oslavuje Dacia polstoročie produkcie. Vzniklo ich celkovo 44 000. V roku 1969 však prišla na rad legendárna Dacia 1 300, teda Renault 12, v tom čase úradujúce európske auto roka, a stala sa symbolom rumunského automobilového priemyslu.
Postupne však Renault strácal nad Daciou kontrolu a spolupráca sa skončila. Od roku 1978 si rumunská automobilka žila takpovediac vlastným životom. To spôsobilo klesajúcu kvalitu výroby a technologické zaostávanie. Rumuni síce časom tisíctristovku inovovali, vznikali aj rôzne verzie od kombi cez kupé až po pikap, no to kvalitu skôr zhoršovalo. V deväťdesiatych rokoch nasledovali ešte autorské počiny v podobe Dacie Solenza, Nova či Super Nova, konštruované v Rumunsku bez Renaultu, no skutočný obrat prišiel až v roku 1999. O Daciu totiž opäť prejavil záujem Renault a stal sa vlastníkom 51 % akcií.
V nasledujúcich piatich rokoch tu Francúzi preinvestovali 489 miliónov eur a podiel zvýšili na 99,3 percenta. A v roku 2004 debutoval revolučný Logan. Projekt známy ako „auto za 5 000 dolárov“. Z nenápadného lowcostového tovaru, určeného prioritne pre rozvíjajúce sa krajiny na Balkáne, v Rusku či vo východnej Európe, sa stal doslova bestseller, míľnik novej epochy Dacie. Úspech zažil aj na Západe. V roku 2005 otvorila Dacia po prvý raz výrobnú linku mimo Rumunska v marockej Casablance. S príchodom druhej a tretej generácie Loganu a nových modelov Sandero, Lodgy, Dokker, a najmä dvoch generácií SUV Duster sa stal z Dacie medzinárodný hráč.
Počty vyrobených kusov
Model | Počet ks. |
---|---|
Dacia 1100 | 44 000 |
Dacia 1 300 | 2 300 000 |
Dacia Sandero | 2 600 000 |
Dacia Duster | 2 100 000 |
Dacia Logan/MCV | 1 950 000 |
Ostatné (Solenza, Nova, Lodgy, Jogger, Dokker) | 1 006 000 |
Úspech tohto príbehu potvrdzuje aj 10 miliónov vyrobených vozidiel. Oslávencom sa stal populárny Duster vo verzii Extreme a sivou farbou laku, ktorý zišiel z materského závodu Dacie v Miovenni v stredu 20. apríla. „Sme veľmi hrdí, že sme prekonali tento symbolický míľnik. Výsledok odmeňuje pragmatickú víziu vozidla, ktorá je zameraná na to, čo je pre našich zákazníkov skutočne podstatné. Dacia bude naďalej rásť a ponúkať atraktívne vozidlá, ktoré sú prispôsobené životnému štýlu našich zákazníkov,“ povedal Denis Le Vot, šéf Dacie.
Poraziť však pôvodnú Daciu 1 300 dalo Francúzom poriadne zabrať. Trvalo to roky. Veď z tejto socialistickej legendy vyrobili Rumuni neuveriteľných 2,3 milióna kusov vrátane všemožných verzií. Prekonalo ju jedine nové Sandero. Z liniek zišlo od roku 2004 doteraz 2,6 milióna kusov týchto hatchbackov. Nasleduje Dacia Duster s 2,1 milióna exemplármi a Logan vrátane Loganu MCV s 1,95 milióna vyrobenými kusmi. Ďalšie státisíce pripadajú na Dokker a Lodgy. Dacia má však v rukáve aj ďalšie eso. Vlani v septembri predstavila nový 7-miestny crossover Jogger, ktorý má vyhliadky na veľkú kariéru.