Éra fosílnych palív v doprave sa chýli ku koncu a vyzerá to tak, že elektromobilitu nič nezastaví. No v súvislosti s niektorými jej technologickými obmedzenia sa čoraz častejšie spomína vodík.
Nemyslíme tým Slovensko, ale hlavne Európu. Na starom kontinente sa minulý rok predalo len približne tisíc vodíkových áut. Môže sa to zdať málo, ale celosvetové predaje dosiahli podľa britskej analytickej spoločnosti JATO Dynamics len 15 500 kusov. Ich počet by mal rásť v ďalších dekádach výrazne. A v súvislosti s ich ekologickým prínosom sa spomína hlavne tzv. „zelený vodík“.
Ten je vyrábaný pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov a je zatiaľ trikrát drahší ako vodík vyrábaný zo zemného plynu. Dá sa však očakávať jeho postupné rozšírenie na využitie v doprave, priemysle či v energetike. Cena klasicky vyrábaného vodíka sa bude zvyšovať pre rast ceny zemného plynu, uvádza štúdia poradenskej spoločnosti BDO. Napríklad využitie vodíka v doprave by mohlo pomôcť znížiť emisie v tomto sektore až o 63 percent.
Štúdia upozorňuje, že okrem aktuálneho rozdielu v cenách „zeleného“ a „sivého“ vodíka situáciu komplikuje nedostatočná infraštruktúra vodíkových potrubí. Tých je v súčasnosti pripravených 5000 kilometrov, zatiaľ čo pre zemný plyn je k dispozícii 100 miliónov kilometrov plynových rozvodov. Kumulatívne investície do vodíka v Európe do roku 2050 by však mali podľa poradenskej firmy dosiahnuť až 470 miliárd eur.
Čítajte viac V roku 2030 vraj bude na Slovensku 25 vodíkových ‘čerpačiek‘Z výrobných nákladov na zelený vodík predstavujú náklady na elektrinu približne 63 %. V budúcnosti by preto mala výroba zeleného vodíka profitovať z výrazného zníženia nákladov na obnoviteľnú energiu. To podľa BDO povedie k zníženiu cien zeleného vodíka, čím sa stane konkurencieschopnejším voči iným druhom palív. Očakáva sa, že celosvetový dopyt po zelenom vodíku do roku 2050 dosiahne 530 miliónov ton.
Aj keď je výroba zeleného vodíka v súčasnosti nákladná, jeho príležitosťou pre nasadenie v doprave by mohol byť rast cien fosílnych palív. Dekan strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Jozef Živčák zdôraznil, že najpodstatnejšou výhodou používania vodíkových áut je nulová produkcia emisií počas spaľovania vodíka. Štúdia BDO k tomu dodáva, že pozitívny dopad by mali mať vodíkové autá aj na životné prostredie pre relatívne jednoduchú recyklovateľnosť ich komponentov. Súčasnú alternatívu vo forme elektromobilov by mali podľa Živčáka prekonať vozidlá na vodíkový pohon najmä väčším dojazdom a skrátením času tankovania, ktoré nepresiahne päť minút.
Čítajte viac JATO: Predaj vodíkových áut rastie. Oproti batériovým je to ale kvapka v moriVýznamný rast využívania zeleného vodíka očakávajú energetickí experti aj v priemysle. Veľký potenciál má podľa nich využitie vodíka pri výrobe ocele vo vysokých peciach. Úspešne túto metódu vyskúšali vo Švédsku. „Zelený vodík má všetky predpoklady, aby sa stal kľúčovým prvkom trvalo udržateľného hospodárstva,“ dodal Peter Gunda, managing partner BDO.