Po Európskom združení automobilových výrobcov zverejnila štatistiky predaja áut za marec aj agentúra JATO Dynamics, ktorá sleduje registrácie v 27 krajinách. V celkových číslach niet čo oslavovať. V porovnaní s marcom 2021 totiž odbyt áut klesol o 19 %. K zákazníkom ich putovalo len 1 116 419 kusov. Zároveň je to o 37 % menej ako v marci 2019, ktorý bol posledným predpandemickým rokom. Za pokles môže už aj vojna na Ukrajine. Táto krajina bola totiž významným dodávateľom káblových zväzkov. Ich náhly nedostatok spomalil alebo úplne zastavil niektoré výrobné linky, čím sa dodávka nových áut spomalila.
Čítajte viac ACEA: Marcové predaje áut v EÚ boli tragické. Len Dacia školí ostatných!Jedinou dobrou správou pre automobilky je tak neustále rastúci dopyt po elektrifikovaných modeloch. Plug-in hybridy a čisté elektromobily (PHEV a BEV) zaznamenali 244 801 registrácií, čo je viac, ako bolo registrovaných naftových áut s počtom 202 113 kusov. To znamená, že autá do zástrčky sa posilnili o 10 %, kým diesle padli až o 39 %. „S podporou nových ponúk, stimulov a kratších čakacích lehôt v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom je pre spotrebiteľov jednoduchšie naskočiť na boom elektrických vozidiel,“ povedal Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics. Najviditeľnejšie to bolo vo Švajčiarsku, Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Nórsku, Švédsku, Holandsku a Dánsku.
Čisté elektromobily tvorili pritom v marci takmer 62 % všetkých registrácií vozidiel s nízkymi emisiami. Ich podiel vzrástol o 46 %, kým plug-in hybridy zaznamenali v priebehu mesiaca pokles o 22 % s 93 100 zaregistrovanými kusmi. Felipe Munoz za tým vidí menšie dotácie smerované k plug-in hybridom, čím sa stávajú pre zákazníkov menej atraktívne. Zároveň tým ale priznáva, že bez stimulov by elektromobily nemali taký rýchly rast. Kráľom elektromobilov sa stala Tesla 3 s 23 013 registráciami pred Teslou Y a elektrickým Fiatom New 500. A nielen to, Tesla 3 bola marcovým bestsellerom aj v štatistike bez rozdielu pohonu!
Najpredávanejšie modely v marci
Americkému batériovému liftbacku sa podarilo prekonať aj také esá, akými sú Peugeot 208, VW Golf, Citroën C3, Fiat 500, Toyotu Yaris či Opel Corsa. A to ešte Tesla bodovala s SUV Y na tretej priečke. Za týmto nevšedným poradím však stoja ani nie tak rastúce predaje Tesiel, ako pád ostatných modelov spôsobený čipovou krízou. Tak napríklad Peugeot 208 si pohoršil medziročne o 17 %, Golf o neuveriteľných 36 %, Citroën C3 o 22 %, Yaris o 31 % a Corsa o 36 %. Predsa len je tu však jedna výnimka. A tou je Dacia Sandero. Lacný rumunský hatchback si ako jediný z prvej desiatky polepšil – presne o 12 %, čo ho katapultovalo na piatu priečku.
Vďaka Tesle 3 a Y zaujala americká značka v celkovom poradí automobiliek v prvom štvrťroku 18. pozíciu za Seatom a pred Nissanom. Americký výrobca patril aj medzi 10 najregistrovanejších značiek v deviatich európskych krajinách. Medzi marcových hrdinov môžeme však pridať Kiu Sportage, Toyotu Yaris Cross, Opel Mokka, ktoré mali skvelý štart. Mokka si dokonca polepšila dvojnásobne. Cupra Formentor sa zasa stala najpredávanejším európskym plug-in hybridom. Darilo sa aj Renaultu Arkana, Kii XCeed, VW Taigo a BMW X4. Asi neprekvapí, že ide o SUV. Svoje registrácie nečakane zvýšilo aj britsko-čínske MG, najmä vďaka modelu ZS, ktorého sa predalo o 188 % viac.
Čítajte viac JATO: Pád predaja áut pokračuje. Golf sa však vrátil na výslnie