Elektromobily nie sú také čisté, ako by sa mohlo zdať. Nielen kvôli tomu, že často využívajú energiu vyrobenú pomocou fosílnych palív. Ekologickým problémom môžu byť aj samotné batérie, v ktorých sa nachádzajú problematické suroviny, napríklad kobalt či lítium. Tie sa často ťažia v krajinách, ktoré nedodržiavajú štandardné pracovné a ekologické normy. Hovorí sa o neetických zdrojoch. Presne na to teraz podľa Autonews upozornil americký senátor Marco Rubio automobilku Volkswagen, ktorá sa chce stať najväčším svetovým výrobcom elektromobilov.
Šéfovi koncernu Herbertovi Diessovi adresoval list, v ktorom požaduje odpovede na niektoré citlivé otázky. Tomuto republikánovi s jastrabím postojom k Číne prekáža, že VW začiatkom tohto roka oznámil vytvorenie dvoch spoločných podnikov s čínskymi spoločnosťami Zhejiang Huayou Cobalt a Tsingshan Holding Group, ktoré sú najväčšími svetovými producentmi niklu. Ten potrebuje nemecká automobilka na výrobu dostatočných množstva batérií pre svoje elektrifikačné ambície. Rubio pritom tvrdí, že obe spoločnosti sú obvinené z etických pochybení pri ťažbe v Afrike a Juhovýchodnej Ázii.
Čítajte viac Elektromobily možno nezlacnejú. Dôvodom je ich ‘špinavé‘ tajomstvo!„Ako možno viete, spoločnosť Huayou bola vierohodne zapletená do nútenej práce, obchodovania s ľuďmi a zneužívania detskej práce v jej kobaltových baniach v Konžskej demokratickej republike,“ napísal Rubio v liste. A pokračoval, že druhá spoločnosť Tsingshan prevádzkuje lítiové a niklové bane v Indonézii, ktoré si vyžadujú ničenie ekosystému dažďového pralesa a považujú sa za hlavné riziko pre narušenie biodiverzity. Rubio tiež obvinil VW z výhod, ktoré podľa neho získava z nútenej práce zahŕňajúcej ujgurskú moslimskú etnickú menšinu v čínskej Ujgurskej autonómnej oblasti Sin-ťiang.
Nie je to pritom po prvýkrát, čo majú politici či rôzne organizácie problém s údajným prepojením veľkých západných firiem na kontroverzné pracovné programy v Sin-ťiangu, Čína však opakovane a dôrazne popiera, že by zahŕňali nútenú prácu. Volkswagen potvrdil prijatie listu a uviedol, že americkému senátorovi odpovie v primeranom čase. Zároveň tvrdí, že berie udržateľnosť životného prostredia a ľudské práva vážne a nenašiel žiadne dôkazy, že by sa jeho dodávatelia v regióne Sin-ťiang dopúšťali nútenej práce.
Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávno