Digitálne zrkadlá sú nezmysel, tvrdí šéf aerodynamiky Mercedesu. Je to možné?

Zdalo sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Mercedes-Benz má však na virtuálne spätné zrkadlá jasný názor. Považuje ich za „zúfalý koncept“.

05.05.2022 14:00
debata
Digitálne zrkadlá síce znižujú odpor vzduchu a... Foto: Honda
Honda E - virtuálne zrkadlá Digitálne zrkadlá síce znižujú odpor vzduchu a tým znížia aj spotrebu energie, ale tento bonus zatieni spotreba energie, ktorú potrebujú na vlastnú prevádzku.

Nie je to tak dlho, čo sa zo sveta konceptov dostali digitálne spätné zrkadlá, kde klasiku nahrádza kamera a displej, do sériovej produkcie. Objavili sa v premiére na elektrickom Audi e-tron a neskôr na Lexuse LS či malej Honde e. Zdalo sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Zrazu však Mercedes-Benz predstavil svoju elektrickú vlajkovú loď EQS, jedno z najmodernejších áut planéty, ale digitálne spätné zrkadlá by ste na nej hľadali márne. Ako je možné, že auto prešpikované elektronikou má klasický hardvér? Pritom ešte pred pár rokmi veštil šéfdizajnér stuttgartskej firmy Gordon Wagener digitalizácii zrkadiel veľkú kariéru.

Lexus ES - digitálne zrkadlá Čítajte viac Sú elektronické spätné zrkadlá slepou uličkou?

Jednoducho, rozum zvíťazil nad emóciami. Áno, digitálne zrkadlá znižujú odpor vzduchu, znižujú aerodynamický hluk, zlepšujú výhľad, sú efektnejšie, dokážu tiež redukovať mŕtve uhly či poskytnúť lepší obraz v zhoršených svetelných podmienkach, ale je tu aj jedno veľké ale. Vysvetľuje ho Teddy Woll, expert na aerodynamiku Mercedesu-Benz. Že svoju prácu robí dobre, dokumentuje koeficient aerodynamického odporu spomínaného EQS, ktorý zredukoval na neuveriteľne nízku hodnotu Cx 0,20. Práve od neho by ste ale asi kritiku na novú digitálnu technológiu nečakali, lenže pravdou je opak.

Koncept Mercedes-Benz EQXX má koeficient odporu... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Koncept Mercedes-Benz EQXX má koeficient odporu vzduchu len 0,17 (!), pritom disponuje klasickými zrkadlami.

Klasické zrkadlá namontoval dokonca aj na štúdiu elektrického 4-dverového kupé EQXX, ktoré má aj s klasickým hardvérom koeficient Cx len 0,17! Woll tvrdí, že digitálne spätné zrkadlá sú “zúfalý koncept“. „Prínos digitálnych zrkadiel je pre zníženie odporu vzduchu a spotreby energie zanedbateľný. V praxi sa ich efekt prakticky neprejaví. Energiu, ktorú ušetria z dôvodu zníženia odporu vzduchu, spotrebujú na vlastnú prevádzku. Kamery aj displeje ju potrebujú. Zisk na strane spotreby a dojazdu je vo výsledku nulový,“ vysvetľuje Woll. A považuje ich aj za nepraktické.

Aj sériový Mercedes-Benz EQS má fantastickú... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Aj sériový Mercedes-Benz EQS má fantastickú aerodynamiku, klasických zrkadiel sa pritom vzdať nemusel.

„Displeje zabudované v rohu dverí zaberajú miesto a vyžadujú, aby mal vodič obe ruky na volante, inak skončí jeho rameno pred obrazovkou. To nie je dobré riešenie, už len kvôli bezpečnostným požiadavkám. Okrem toho musí vodič často preostriť zrak, aby sa jeho oči striedavo pozerali na obrazovku aj na cestu. S klasickými vonkajšími zrkadlami je to oveľa prirodzenejšie. A ostrosť klasického zrkadla zostáva absolútne bezkonkurenčná,“ objasňuje Woll svoj negatívny vzťah k digitalizácii zrkadiel. Dokonca tvrdí, že klasické zrkadlá nemusia byť ani aerodynamickou prekážkou.

Lexus ES - digitálne zrkadlá Čítajte viac Lexus zdokonalil digitálne zrkadlá. Zlepšujú odhad

„Úplne sme ich prerobili, zmenšili a sú mimoriadne aerodynamické,“ tvrdí Woll. Napokon, EQXX je jasným dôkazom. Rozdiel je minimálny. Ani digitálne zrkadlá nemusia byť totiž úplne malé, čoho príkladom sú virtuálne zrkadlá na Lexuse či Audi s masívnymi nožičkami, kamerou a čistiacim systémom. Woll pripúšťa, že väčší zmysel môžu mať na úžitkových autách, ktoré disponujú naozaj veľkými zrkadlami s veľkým odporom. Inak v nich budúcnosť príliš nevidí.

Hyundai Ioniq 5 - 2022 Čítajte viac Hyundai Ioniq 5 dostane väčšiu batériu. Už po roku!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #aerodynamika #digitálne spätné zrkadlá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek