Vladimir Putin síce šíri z pohodlia Kremľa propagandu o tom, ako západné sankcie posilnia nezávislosť ruskej ekonomiky, no tí, ktorí v Rusku podnikajú, dobre vedia, že na domáci priemysel majú zničujúci dopad. Medzi postihnutých producentov patrí aj výrobca slávnych motocyklov Ural, ktorých história siaha až do štyridsiatych rokov. Firma bola už mnohokrát na kolenách, ale v posledných rokoch sa presadila v USA, Kanade, v Číne, Japonsku či v Austrálii. Po invázii ruských vojsk na Ukrajinu patrila k málu ruských spoločností, ktoré otvorene vyjadrili svoj nesúhlas s agresiou Vladimira Putina. Na americkom facebookovom účte zverejnila už 25. februára posolstvo „STOP WAR NOW“.
Je to odvážne gesto vzhľadom na to, že výroba slávnych trojkolesových Uralov prebieha naďalej v ruskom meste Irbit. Presnejšie prebiehala, pretože v súčasnosti linky vinou sankcií stoja. Už posledné mesiace musel Ural riešiť logistické problémy pre vyhrocujúce sa vzťahy EÚ a Bieloruska, cez ktoré viedla exportná trasa na Západ, kde predá viac ako 95 % produkcie. K tomu sa ale pridala vojna a ďalšie bariéry. „Dvaja z našich dílerov zrušili kontrakty, dodávatelia nám oznámili, že nám nemôžu dodávať komponenty, zvýšili sa clá v Kanade, Austrálii aj USA a Japonsko uvalilo na ruské produkty embargo,“ osvetľuje takmer beznádejnú situáciu Uralu jeho šéf Ilja Chait.
Čítajte viac Ural Electric: Zamení ruská klasika boxer za elektromotor? Už je na sveteUral sa však odmieta vzdať. „Súčasťou identity Uralu bola vždy naša schopnosť prekonať akékoľvek prekážky, dokážeme to aj teraz,“ uisťuje priaznivcov nevšedných motocyklov so sajdkárou Chait. A už má aj recept na záchranu značky, ktorej centrála sídli v USA. Spoločnosť začala s výstavbou nového montážneho závodu v Petropavlovsku v Kazachstane. Kazachstan patrí do ekonomického združenia CIS, čo je akási bezcolná zóna viacerých bývalých štátov Sovietskeho zväzu, a zároveň je krajinou, na ktorú neuvalili západné štáty sankcie. V Irbite síce zostane výroba rámov, ale ostatné komponenty budú smerovať do Kazachstanu, kde prebehne finálna montáž.
Čítajte viac Ural Gear Up: Ruská klasika sa dočkala modernizácie. Aj materiálu NASAVýhodou Uralu je, že už dávno diverzifikoval dodávateľov a sám vyrába len asi 20 % komponentov. Takže diely od externých firiem len presmeruje na novú adresu. Kazachstan sa na ruské firmy, ktoré ničia sankcie, teší. Námestník kazašského ministra zahraničných vecí Roman Vasilenko sa dostal na titulky západných médií, keď pre nemecké noviny Die Welt povedal: „Ak vznikne nová železná opona, nechceme byť za ňou. Všetky spoločnosti s dobrou povesťou, ktoré chcú presunúť svoju výrobu z Ruska do Kazachstanu, budú u nás vítané.“ Ural tak verí, že v auguste by už mohol začať opäť vyrábať a uspokojovať svojich zákazníkov.
Pritom sa Chaita neobáva, že by ruský pôvod zásadne poškodil imidž značky. „Myslíme si, že intelektuálna úroveň našich zákazníkov im umožňuje rozlišovať. Vyjadrili sme svoj názor na to, čo sa deje, hneď v prvých hodinách. Vyjadrili sme to tak jasne, ako sa to len dalo. Každý pozná náš postoj k tejto vojne. Nemôžete si vybrať krajinu, v ktorej sa narodíte, ale to, čo si vybrať môžete, sú každodenné rozhodnutia a vzťahy. Ruské dedičstvo je súčasťou našej DNA, ktorú možno interpretovať mnohými spôsobmi. Zostaneme tým, kým sme vždy boli – nezávislou, tvrdou a húževnatou spoločnosťou. Ako všetci ostatní sa modlíme za mier a dúfame, že táto katastrofálna vojna sa čoskoro skončí,“ uzatvára Chait rozhovor pre RideApart.