Ak sa pozrieme bližšie na čísla za prvý kvartál tohto roku, teda za mesiace január, február a marec, tak počas nich sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 19 221 nových áut. To znamená, že predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol – v percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast o takmer o 25 percent.
Menší výber, vyššie ceny
Že kategória SUV zostáva na Slovensku dominantnou a doslova „valcuje“ všetky ostatné, asi neprekvapuje. Za prvý kvartál tohto roku bolo každé druhé predané auto na Slovensku SUV alebo crossover.
Pozrime sa však na kategóriu malých a mini áut, teda na tie najdostupnejšie modely na Slovensku. Ak si porovnáme ich ceny s cenami z rokov 2018 až 2019, tak sa ukáže, že práve tieto autá za posledné obdobie zdraželi najviac. Ich základné ceny sa „posunuli“ nahor v priemere o 30 až 50 percent. Inak povedané – auto, ktoré ste ešte pred nejakými štyrmi rokmi mohli kúpiť za 8– až 9-tisíc eur štartuje teraz na cenách niekde na úrovni 12– až 13-tisíc eur.
Čítajte viac SUV naďalej valcujú trh. Toto je 15 najpredávanejších v tomto roku na Slovensku!Dôvodov je niekoľko. Patrí k nim hlavne čoraz väčší tlak EÚ na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti. Kvôli nemu sa teraz vybavujú nové malé autá pokročilými technológiami, jazdnými asistentmi a elektrifikujú sa tak, ako donedávna bolo zvykom len vo vyšších triedach. A to sa musí prejaviť na cene. Keďže medzi zákazníkmi rastie aj záujem o pokročilú konektivitu a moderné infotainmenty, to ich cenu zvyšuje ešte viac.
A automobilky to občas zneužívajú. Málokto napríklad vie, že moderný plne dotykový displej infotainmentu je z hľadiska výrobných nákladov výrazne lacnejší (pri niektorých aj o polovicu), ako porovnateľné systémy, kombinujúce dotykové ovládanie s klasickými hardvérovými ovládačmi. Napriek tomu plne dotykové systémy automobilky väčšinou ponúkajú za vyššie ceny, než tie „dotykovo-hardvérové“.
Okrem toho, že malé a mini autá zdraželi, ďalším problémom je ich nedostatok. Kvôli čipovej kríze a ďalším chýbajúcim komponentom totiž automobilky uprednostňujú v súčasnosti výrobu drahších áut, na ktorých majú vyššie marže. A niektoré z nich by možno aj vedeli vyrobiť aj viac malých áut, no súčasná situácia im vyhovuje. Ak totiž malé chýbajú, ľudia budú kupovať tie väčšie a drahšie.
Čítajte viac Ťažký kvartál: Toto je 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvé 3 mesiaceŽe to nie je nejaká „uletená konšpirácia“ možno overiť jednoducho. Stačí sa pozrieť do predajných štatistík. V nich zistíte, že aj keď v súčasnosti automobilky predávajú menej áut, ich zisky napriek tomu rastú. A pri niektorých celkom výrazne.
Kráľom zostáva Fabia
Celkovo sa za prvé tri mesiace tohto roku na Slovensku zaregistrovalo v kategórii malých a mini áut 3 419 kusov, čo je výrazne menej, než sa v rovnakom čase predalo áut v nižšej strednej triede (4 043). Medzi malými autami je s veľkým náskokom na čele Fabia, pri ktorej sa ešte predáva aj verzia kombi, hoci predošlej generácie. Za január až marec sa z tohto modelu predalo až 730 kusov, čo je o 254 kusov viac, než z druhého auta v poradí, ktorým je Sandero.
Zaujímavé je, že v tejto vysoko konkurenčnej triede zatiaľ japonská Toyota Yaris na treťom mieste poráža všetkých veľkých francúzskych konkurentov – Peugeot 208 (4.), Renault Clio (5.) a aj Citroën C3 (7.).
Smutné je, že v prvej pätnástke zostalo v tejto cenovo najdostupnejšej kategórii už len jediné auto so základnou cenou pod hranicou 10-tisíc eur, je ním Hyundai i10 a dve, ktoré štartujú na cene pod 11 000 eurami – Renault Clio a Kia Rio.
Tu je zoznam 15 najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku:
– | Model | Predaj 1–3/22 | cena od | Test |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia/Fabia kombi | 730 | 12 990 | klikni sem |
2. | Dacia Sandero | 476 | 10 650 | klikni sem |
3. | Toyota Yaris | 302 | 13 890 | klikni sem |
4. | Peugeot 208 | 282 | 14 790 | klikni sem |
5. | Renault Clio | 244 | 11 900 | klikni sem |
6. | Hyundai i20 | 195 | 12 890 | klikni sem |
7. | Citroën C3 | 181 | 13 490 | – |
8. | Volkswagen Polo | 180 | 14 590 | klikni sem |
9. | Kia Rio | 169 | 11 990 | klikni sem |
10. | Opel Corsa | 121 | 12 990 | – |
11. | Nissan Micra | 90 | 15 090 | – |
12. | FIAT Panda | 52 | 15 000 | – |
13. | Suzuki Ignis | 44 | 12 815 | klikni sem |
14. | Hyundai i10 | 43 | 9 990 | klikni sem |
15. | Nissan Juke | 42 | 18 240 | – |