Keď ide o peniaze: Toto sú najpredávanejšie malé autá v roku 2022

V rebríčku 15 najpredávanejších malých a mini áut má už len jediné základnú cenu nižšiu ako 10-tisíc eur. Je ním Hyundai i10. Dvojnásobné zastúpenie v ňom majú dve automobilky - Hyundai a Nissan. Neohrozeným kráľom v tejto kategórii zostáva Škoda Fabia.

, 06.05.2022 06:00
Skoda-Fabia-2022-1600-ab Foto:
Rebríčku najpredávanejších malých a mini áut zatiaľ s veľkým náskokom kraľuje Fabia pred Daciou Sandero a Toyotou Yaris.
debata (12)

Ak sa pozrieme bližšie na čísla za prvý kvartál tohto roku, teda za mesiace január, február a marec, tak počas nich sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 19 221 nových áut. To znamená, že predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol – v percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast o takmer o 25 percent.

Menší výber, vyššie ceny

Že kategória SUV zostáva na Slovensku dominantnou a doslova „valcuje“ všetky ostatné, asi neprekvapuje. Za prvý kvartál tohto roku bolo každé druhé predané auto na Slovensku SUV alebo crossover.

Pozrime sa však na kategóriu malých a mini áut, teda na tie najdostupnejšie modely na Slovensku. Ak si porovnáme ich ceny s cenami z rokov 2018 až 2019, tak sa ukáže, že práve tieto autá za posledné obdobie zdraželi najviac. Ich základné ceny sa „posunuli“ nahor v priemere o 30 až 50 percent. Inak povedané – auto, ktoré ste ešte pred nejakými štyrmi rokmi mohli kúpiť za 8– až 9-tisíc eur štartuje teraz na cenách niekde na úrovni 12– až 13-tisíc eur.

Hyundai-Tucson N Line-2021-1600-04 Čítajte viac SUV naďalej valcujú trh. Toto je 15 najpredávanejších v tomto roku na Slovensku!

Dôvodov je niekoľko. Patrí k nim hlavne čoraz väčší tlak EÚ na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti. Kvôli nemu sa teraz vybavujú nové malé autá pokročilými technológiami, jazdnými asistentmi a elektrifikujú sa tak, ako donedávna bolo zvykom len vo vyšších triedach. A to sa musí prejaviť na cene. Keďže medzi zákazníkmi rastie aj záujem o pokročilú konektivitu a moderné infotainmenty, to ich cenu zvyšuje ešte viac.

A automobilky to občas zneužívajú. Málokto napríklad vie, že moderný plne dotykový displej infotainmentu je z hľadiska výrobných nákladov výrazne lacnejší (pri niektorých aj o polovicu), ako porovnateľné systémy, kombinujúce dotykové ovládanie s klasickými hardvérovými ovládačmi. Napriek tomu plne dotykové systémy automobilky väčšinou ponúkajú za vyššie ceny, než tie „dotykovo-hardvérové“.

Okrem toho, že malé a mini autá zdraželi, ďalším problémom je ich nedostatok. Kvôli čipovej kríze a ďalším chýbajúcim komponentom totiž automobilky uprednostňujú v súčasnosti výrobu drahších áut, na ktorých majú vyššie marže. A niektoré z nich by možno aj vedeli vyrobiť aj viac malých áut, no súčasná situácia im vyhovuje. Ak totiž malé chýbajú, ľudia budú kupovať tie väčšie a drahšie.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Ťažký kvartál: Toto je 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvé 3 mesiace

Že to nie je nejaká „uletená konšpirácia“ možno overiť jednoducho. Stačí sa pozrieť do predajných štatistík. V nich zistíte, že aj keď v súčasnosti automobilky predávajú menej áut, ich zisky napriek tomu rastú. A pri niektorých celkom výrazne.

Kráľom zostáva Fabia

Celkovo sa za prvé tri mesiace tohto roku na Slovensku zaregistrovalo v kategórii malých a mini áut 3 419 kusov, čo je výrazne menej, než sa v rovnakom čase predalo áut v nižšej strednej triede (4 043). Medzi malými autami je s veľkým náskokom na čele Fabia, pri ktorej sa ešte predáva aj verzia kombi, hoci predošlej generácie. Za január až marec sa z tohto modelu predalo až 730 kusov, čo je o 254 kusov viac, než z druhého auta v poradí, ktorým je Sandero.

Zaujímavé je, že v tejto vysoko konkurenčnej triede zatiaľ japonská Toyota Yaris na treťom mieste poráža všetkých veľkých francúzskych konkurentov – Peugeot 208 (4.), Renault Clio (5.) a aj Citroën C3 (7.).

Smutné je, že v prvej pätnástke zostalo v tejto cenovo najdostupnejšej kategórii už len jediné auto so základnou cenou pod hranicou 10-tisíc eur, je ním Hyundai i10 a dve, ktoré štartujú na cene pod 11 000 eurami – Renault Clio a Kia Rio.

Tu je zoznam 15 najpredáva­nejších SUV a crossoverov na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku:

Model Predaj 1–3/22 cena od Test
1. Škoda Fabia/Fabia kombi 730 12 990 klikni sem
2. Dacia Sandero 476 10 650 klikni sem
3. Toyota Yaris 302 13 890 klikni sem
4. Peugeot 208 282 14 790 klikni sem
5. Renault Clio 244 11 900 klikni sem
6. Hyundai i20 195 12 890 klikni sem
7. Citroën C3 181 13 490
8. Volkswagen Polo 180 14 590 klikni sem
9. Kia Rio 169 11 990 klikni sem
10. Opel Corsa 121 12 990
11. Nissan Micra 90 15 090
12. FIAT Panda 52 15 000
13. Suzuki Ignis 44 12 815 klikni sem
14. Hyundai i10 43 9 990 klikni sem
15. Nissan Juke 42 18 240

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #lacné autá #ZAP SR #malé autá #najpredávanejšie autá na Slovensku
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek