GM chce späť do Európy? Jeho šéfka sa už teší. To azda nie!

Pred piatimi rokmi sa americký General Motors zbavil stratovej značky Opel a prakticky opustil Európu. Ešte predtým ale stihol „potopiť“ Saab. Dnes však vraj vidí na starom kontinente veľkú príležitosť. Čo tu chce predávať? To asi tušíte.

06.05.2022 12:00
debata (2)
General Motors je presvedčený, že po mnohých... Foto: Youtube
Chevrolet Bolt - požiar General Motors je presvedčený, že po mnohých európskych neúspechoch sa mu podarí naštartovať európske predaje pomocou nových elektromobilov. V USA na ne ale zatiaľ len doplácal.

General Motors, niekdajší najväčší automobilový koncern planéty, pôsobil v Európe neskutočných 90 rokov. V roku 2017 sa ale rozhodol predať svoje európske značky Opel a Vauxhall koncernu PSA, dnes už Stellantisu, a tiež stiahol z Európy Chevrolet. Dôvodom boli dlhoročné straty. Opel bol totiž od roku 1999 neustále v červených číslach a o Chevrolety, ktoré boli len prerobené Daewoo, klesal záujem. Vedenie americkej spoločnosti však ešte predtým stihlo zničiť švédsky Saab, jednu z najzaujímavejších európskych značiek. Aktivity General Motorsu sa tak obmedzili po roku 2017 na predaje Cadillacov a Corvette. Aj to len na niektorých vybraných trhoch.

Chevrolet Bolt - výroba Čítajte viac Chevrolet Bolt: Najväčší elektrický ‘trapas‘ nemá konca. Linky opäť stoja

Teraz sa ale zdá, že Američania majú opäť chuť dobiť Európu. Šéfka GM Mary Barra totiž na konferencii Milken Global povedala: „Približne pred piatimi rokmi sme predali našu divíziu Opel a nemáme žiadne výčitky svedomia z toho, že sme sa zbavili predaja áut so spaľovacími motormi. Pozeráme sa však na príležitosť rastu, ktorá sa nám núka, pretože môžeme opäť vstúpiť do Európy ako významný hráč na poli elektromobilov. Teším sa na to." Barra narážala na to, že v Európe rastie podiel predaja elektrických áut. Na druhej strane zabudla spomenúť, že koncern PSA dokázal stratový Opel postaviť na nohy v rekordne krátko čase dvoch rokov aj so spaľovacími motormi. To je len dôkaz, že GM manažérsky totálne zlyhal.

Mercedes-Benz Vision EQXX Concept - 2022 Čítajte viac CES Las Vegas: Toto bol prvý ‘autosalón‘ roka. Tu je 8 TOP premiér

A správne rozhodnutia budú pre GM kľúčové aj do budúcna, nezávisí to od druhu pohonu. Európa bola vždy náročný trh a konkurencia rastie aj v segmente elektromobilov. Čoskoro bude doslova brutálna. Čo môže teda GM ponúknuť? Z jeho ambiciózneho pokusu, elektrického crossoveru Chevrolet Bolt, sa stala jedna z najväčších a najdrahších káuz v automobilovom priemysle, pretože koncern musel vymeniť batérie z dôvodu rizika požiaru vo všetkých vyrobených autách, a navyše zastaviť výrobu nových Boltov na viac ako šesť mesiacov, čo ho stálo viac ako miliardu dolárov. Barra je však presvedčená, že vysoké ceny pohonných hmôt sú pre GM vetrom do plachiet.

Cadillac - predajňa USA Čítajte viac Cadillac zaplatí dílerom za to, že odmietnu predávať elektrické autá

Americký koncern už vymenoval nového šéfa európskych operácií, ktorým sa stal Mahmoud Samara, bývalý šéf Cadillacu pre predaj, služby a marketing v Severnej Amerike, kde viedol aj prechod na elektrické vozidlá. „Činnosť GM v oblasti mobility bude zahŕňať portfólio elektrických vozidiel a autonómnych vozidiel spolu s novým a inovatívnym softvérom, autonómnou technológiou a nákladnými a logistickými službami,“ uviedol Samara. Medzi tieto autá by mohol patriť luxusný Cadillac Lyriq, elektrický pikap GMC Hummer alebo pripravovaný Chevrolet Equinox či elektrická Corvette. To je však naozaj zatiaľ málo na to, aby dokázal GM konkurovať takej Tesle, Volkswagenu či nebodaj novým elektrickým BMW a Mercedesom-Benz.

Cadillac - elektrické SUV Čítajte viac Cadillac: Je toto ‘Escalade‘ bez výfuku? Fanúšikovia tvrdia áno

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #Cadillac #Corvette #Chevrolet #GM #General Motors
Články podľa značiek