Cez internet sa predávajú mladšie a drahšie autá

Ojazdené autá predávané on-line zvyčajne spĺňajú prísnejšie emisné normy, sú v lepšom stave a ponúkajú vyššiu bezpečnosť ako autá v autobazároch. Ale sú aj drahšie. Lenže ľudia, využívajúci internetové ponuky, sú ochotní investovať viac. Vyplýva to z dát internetového „trhoviska“ Carvago. A to nielen na Slovensku, ale aj v Česku či v Poľsku.

09.05.2022 16:00
debata
Moderný nákup auta cez internet priťahuje... Foto: Crarbidoff
BF Forecast - zostatková hodnota Moderný nákup auta cez internet priťahuje solventnejších a ekologicky viac zmýšľajúcich zákazníkov.

Ako ukazujú údaje Carvaga, autá predávané on-line sú výrazne mladšie, lepšie vybavené a ekologickejšie, než je priemer na trhu „jazdeniek“ v európskych krajinách. Pri kúpe jazdeného auta cez internet si jednoducho ľudia vyberajú vozidlá s nižším počtom kilometrov a zároveň sú ochotní zaplatiť viac. Časť nákupov jazdených áut cez internet nahrádza dokonca aj pôvodne plánovanú kúpu nového vozidla. Je to dôsledkom toho, že nové autá zdraželi a navyše sa s nimi spájajú dlhé dodacie lehoty. Kúpa jazdeného auta on-line je tak rýchlejšia a lacnejšia, i keď cena jazdených áut tiež dlhodobo stúpa.

Zostatková hodnota áut z druhej ruky je podmienená ich vekom a počtom najazdených kilometrov. Nie je asi prekvapením, že jazdené vozidlá v západnej Európe sú mladšie v porovnaní s ekonomicky menej silným východom. Carvago tvrdí, že rozdiely zostávajú aj po dlhých rokoch rozšírenia EÚ výrazné. Zatiaľ čo jazdené autá ponúkané na predaj v Nemecku a Taliansku mali vlani zvyčajne len štyri roky, v Českej republike boli o rok staršie, ale v Poľsku bol priemer až o päť rokov vyšší. On-line predaj sa však aj v tomto smere úplne vymyká z celkového vekového priemeru.

Porovnanie veku, počtu najazdených kilometrov a cien

Trh Česká republika Nemecko Taliansko Poľsko Carvago
Rok registrácie 2016 2017 2017 2012 2019
Najazdené km 93 684 46 086 59 000 140 000 26 350
Cena (eurá) 12 249 18 251 15 800 7 808 26 908

Tak napríklad, rok prvej registrácie vozidiel predaných prostredníctvom Carvaga bol rok 2019, čo znamená, že najčastejšie predávané autá cez on-line mali len dva roky. Vyššie očakávania on-line zákazníkov sa ešte viac prejavujú v počte najazdených kilometrov. Priemer najazdených kilometrov predávaných jazdeniek v Poľsku je trikrát vyšší ako v Nemecku a v Taliansku a takisto výrazne vyšší ako v Českej republike. Ale zákazníci Carvaga najčastejšie kupujú autá, ktoré ešte neprešli ani len prvou plánovanou údržbou – ich priemerný nájazd je len niečo vyše 26 000 km.

Podiel elektromobilov a hybridov na predajoch jazdeniek

Trh Česká republika Nemecko Taliansko Poľsko
Podiel (%) 1,85 3,39 3,7 7 1,89 6,11

„Skutočnosť, že väčšinu našich predajov tvoria relatívne drahé autá s nízkym počtom najazdených kilometrov a nízkym vekom, ukazuje, že tento moderný a pohodlný spôsob nákupu oslovuje náročnejších zákazníkov,“ vysvetľuje Jakub Šulta, šéf Carvaga. „Ľudia, ktorí už bežne nakupujú elektroniku alebo potraviny z pohodlia obývačky, chcú využiť možnosť rovnako jednoducho kúpiť auto. K takémuto predaju totiž patrí aj kontrola, dovoz, registrácia a doprava až k dverám, čím odpadajú mnohé starosti v porovnaní s nákupom v tradičných bazároch.“

Prekážkou nie je ani vyššia cena. Priemerná cena áut predaných cez Carvago bola v minulom roku až 26 908 eur, čo výrazne prevyšuje cenovú úroveň všetkých analyzovaných trhov vrátane Nemecka. Zaujímavá je aj skutočnosť, že cez internet sa obchoduje väčší podiel ekologických áut. On-line zákazníci tiež oveľa častejšie siahajú po elektrifikovaných jazdenkách s výrazne nižšími alebo dokonca nulovými emisiami. Ľudia, uprednostňujúci modernú formu on-line nákupu teda zároveň myslia aj viac na ochranu životného prostredia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #Carvago #online autá
Články podľa značiek