Ako ukazujú údaje Carvaga, autá predávané on-line sú výrazne mladšie, lepšie vybavené a ekologickejšie, než je priemer na trhu „jazdeniek“ v európskych krajinách. Pri kúpe jazdeného auta cez internet si jednoducho ľudia vyberajú vozidlá s nižším počtom kilometrov a zároveň sú ochotní zaplatiť viac. Časť nákupov jazdených áut cez internet nahrádza dokonca aj pôvodne plánovanú kúpu nového vozidla. Je to dôsledkom toho, že nové autá zdraželi a navyše sa s nimi spájajú dlhé dodacie lehoty. Kúpa jazdeného auta on-line je tak rýchlejšia a lacnejšia, i keď cena jazdených áut tiež dlhodobo stúpa.
Zostatková hodnota áut z druhej ruky je podmienená ich vekom a počtom najazdených kilometrov. Nie je asi prekvapením, že jazdené vozidlá v západnej Európe sú mladšie v porovnaní s ekonomicky menej silným východom. Carvago tvrdí, že rozdiely zostávajú aj po dlhých rokoch rozšírenia EÚ výrazné. Zatiaľ čo jazdené autá ponúkané na predaj v Nemecku a Taliansku mali vlani zvyčajne len štyri roky, v Českej republike boli o rok staršie, ale v Poľsku bol priemer až o päť rokov vyšší. On-line predaj sa však aj v tomto smere úplne vymyká z celkového vekového priemeru.
Porovnanie veku, počtu najazdených kilometrov a cien
Trh | Česká republika | Nemecko | Taliansko | Poľsko | Carvago |
---|---|---|---|---|---|
Rok registrácie | 2016 | 2017 | 2017 | 2012 | 2019 |
Najazdené km | 93 684 | 46 086 | 59 000 | 140 000 | 26 350 |
Cena (eurá) | 12 249 | 18 251 | 15 800 | 7 808 | 26 908 |
Tak napríklad, rok prvej registrácie vozidiel predaných prostredníctvom Carvaga bol rok 2019, čo znamená, že najčastejšie predávané autá cez on-line mali len dva roky. Vyššie očakávania on-line zákazníkov sa ešte viac prejavujú v počte najazdených kilometrov. Priemer najazdených kilometrov predávaných jazdeniek v Poľsku je trikrát vyšší ako v Nemecku a v Taliansku a takisto výrazne vyšší ako v Českej republike. Ale zákazníci Carvaga najčastejšie kupujú autá, ktoré ešte neprešli ani len prvou plánovanou údržbou – ich priemerný nájazd je len niečo vyše 26 000 km.
Podiel elektromobilov a hybridov na predajoch jazdeniek
Trh | Česká republika | Nemecko | Taliansko | Poľsko | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Podiel (%) | 1,85 | 3,39 | 3,7 | 7 | 1,89 | 6,11 |
„Skutočnosť, že väčšinu našich predajov tvoria relatívne drahé autá s nízkym počtom najazdených kilometrov a nízkym vekom, ukazuje, že tento moderný a pohodlný spôsob nákupu oslovuje náročnejších zákazníkov,“ vysvetľuje Jakub Šulta, šéf Carvaga. „Ľudia, ktorí už bežne nakupujú elektroniku alebo potraviny z pohodlia obývačky, chcú využiť možnosť rovnako jednoducho kúpiť auto. K takémuto predaju totiž patrí aj kontrola, dovoz, registrácia a doprava až k dverám, čím odpadajú mnohé starosti v porovnaní s nákupom v tradičných bazároch.“
Prekážkou nie je ani vyššia cena. Priemerná cena áut predaných cez Carvago bola v minulom roku až 26 908 eur, čo výrazne prevyšuje cenovú úroveň všetkých analyzovaných trhov vrátane Nemecka. Zaujímavá je aj skutočnosť, že cez internet sa obchoduje väčší podiel ekologických áut. On-line zákazníci tiež oveľa častejšie siahajú po elektrifikovaných jazdenkách s výrazne nižšími alebo dokonca nulovými emisiami. Ľudia, uprednostňujúci modernú formu on-line nákupu teda zároveň myslia aj viac na ochranu životného prostredia.