
Sankcie Západu na Rusko majú zničujúci dosah na mnoho oblastí tamojšej ekonomiky. Aj na automobilovú výrobu a predaj áut. V marci a apríli oznámili mnohé západné automobilky zmrazenie aktivít v Rusku vrátane výroby, predaja a exportu do Ruskej federácie. Napríklad VW, Renault, BMW, Mercedes-Benz, Škoda a mnoho iných.

Do platnosti tiež vstúpil zákaz exportu luxusných áut s cenou nad 50 000 eur. Následkom toho sa registrácie vozidiel prepadli v Ruskej federácii takmer zo dňa na deň. Situáciu ešte skomplikoval kolíšuci rubeľ. Za apríl tak hlási tamojšia analytická agentúra Autostat len 28 000 registrácií. To je až o 84 % menej v medziročnom porovnaní. Jednoducho, bol to najslabší apríl za posledných 15 rokov.

Rusi tak zháňajú autá, kde sa dá a snažia sa všemožne obísť sankcie. Napríklad šedým importom západných modelov z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, napríklad z krajín združenia CIS, kde patria viaceré štáty bývalého Sovietskeho zväzu, ako Kazachstan či Bielorusko. Ten ale Rusi práve posvätili.

Vláda už dávnejšie prijala dekrét 506, ktorým obmedzuje možnosti vlastníkov a vykonávateľov autorských práv a duševného vlastníctva. A teraz ho začala uplatňovať. Čo to znamená? Je to legalizácia paralelného dovozu, teda dovozu z tretích krajín bez súhlasu oficiálneho zástupcu výrobcu v Ruskej federácii.

Ministerstvo priemyslu a obchodu zverejnilo zoznam tovarov, ktoré je možné dovážať bez povolenia držiteľa autorských práv. V ňom figurujú značky Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati či Bugatti, ale tiež úžitkové Peterbilt a Kenworth.
Zrušenie takéhoto obmedzenia sa bude týkať aj dovozu komponentov od spoločností Volvo, Hyundai, VW, Cummins, Deutz, Scania, MTU, Michelin, Goodyear, Continental, Bridgestone, Mahle, Bosch, ZF, BorgWarner, Caterpillar, Siemens a mnohých ďalších. Rusi si od tohto kroku sľubujú, že sa im podarí obísť sankcie a dostať na trh potrebný počet vozidiel.