Sankcie Západu na Rusko majú zničujúci dosah na mnoho oblastí tamojšej ekonomiky. Aj na automobilovú výrobu a predaj áut. V marci a apríli oznámili mnohé západné automobilky zmrazenie aktivít v Rusku vrátane výroby, predaja a exportu do Ruskej federácie. Napríklad VW, Renault, BMW, Mercedes-Benz, Škoda a mnoho iných.
Čítajte viac Ural: Slávny výrobca ruských motoriek bojuje s vojnouDo platnosti tiež vstúpil zákaz exportu luxusných áut s cenou nad 50 000 eur. Následkom toho sa registrácie vozidiel prepadli v Ruskej federácii takmer zo dňa na deň. Situáciu ešte skomplikoval kolíšuci rubeľ. Za apríl tak hlási tamojšia analytická agentúra Autostat len 28 000 registrácií. To je až o 84 % menej v medziročnom porovnaní. Jednoducho, bol to najslabší apríl za posledných 15 rokov.
Čítajte viac Renault sa vraj vzdá podielu v Lade za jediný rubeľ. Daruje ho NAMI!Rusi tak zháňajú autá, kde sa dá a snažia sa všemožne obísť sankcie. Napríklad šedým importom západných modelov z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, napríklad z krajín združenia CIS, kde patria viaceré štáty bývalého Sovietskeho zväzu, ako Kazachstan či Bielorusko. Ten ale Rusi práve posvätili.
Čítajte viac Rusi sa tvária, že nechcú západné autá. Pritom už riešia ako obísť sankcieVláda už dávnejšie prijala dekrét 506, ktorým obmedzuje možnosti vlastníkov a vykonávateľov autorských práv a duševného vlastníctva. A teraz ho začala uplatňovať. Čo to znamená? Je to legalizácia paralelného dovozu, teda dovozu z tretích krajín bez súhlasu oficiálneho zástupcu výrobcu v Ruskej federácii.
Čítajte viac Renault sa vraj vzdá podielu v Lade za jediný rubeľ. Daruje ho NAMI!Ministerstvo priemyslu a obchodu zverejnilo zoznam tovarov, ktoré je možné dovážať bez povolenia držiteľa autorských práv. V ňom figurujú značky Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati či Bugatti, ale tiež úžitkové Peterbilt a Kenworth.
Zrušenie takéhoto obmedzenia sa bude týkať aj dovozu komponentov od spoločností Volvo, Hyundai, VW, Cummins, Deutz, Scania, MTU, Michelin, Goodyear, Continental, Bridgestone, Mahle, Bosch, ZF, BorgWarner, Caterpillar, Siemens a mnohých ďalších. Rusi si od tohto kroku sľubujú, že sa im podarí obísť sankcie a dostať na trh potrebný počet vozidiel.