Automobilky zo zúfalstva skupujú práčky a ‘mikrovlnky‘. Dokedy?

Zúfalá situácia si pýta zúfalé riešenia. Takým má byť aj skupovanie domácich spotrebičov výrobcami áut. Extrahujú z nich čipy. Asi viete prečo.

10.05.2022 16:00
debata (3)
Nové práčky a inú bielu techniku už nezháňajú... Foto: Ivan Majerský
práčka, elektronika, predajňa, obchod, nákup Nové práčky a inú bielu techniku už nezháňajú len bežní spotrebitelia. Bojujú o ne aj automobilky.

Státisíce nevyrobených, prípadne nedokončených áut skladovaných na odstavných plochách. Alebo áut, ktoré majú nižšiu úroveň vybavenia, než sa plánovalo. To je aktuálna prax automobilového priemyslu, ktorý sužuje nedostatok polovodičových súčiastok. Najnovšia informácia hovorí napríklad o 11 000 vozidlách Chevroletu v Kanade, ktoré čakajú na elektronické súčiastky. Situácia je dramatická a jej riešenie zatiaľ v nedohľadne. A tak automobilky hľadajú všemožné zdroje čipov. Aj tie najmenej pravdepodobné. Aktuálne sa vraj uchýlili k skupovaniu veľkého objemu domácich spotrebičov. Prečo? Pretože obsahujú to, čo na trhu zúfalo chýba.

Predaje áut Čítajte viac ACEA: Marcové predaje áut v EÚ boli tragické. Len Dacia školí ostatných!

Hovoril o tom Peter Weninnk, šéf spoločnosti ASML, ktorá je jedným z najväčších výrobcov litografických strojov používaných pri produkcii polovodičových súčiastok. Netreba pochybovať o tom, že práve Weninnk má prehľad o situácii na trhu s čipmi a o ich pohyboch. Spočiatku jeho slová o tom, že automobilky skupujú práčky či mikrovlnné rúry považovali mnohí za vtip, ale nie je to tak. Táto biela technika, ktorú automobilky rozoberú, sú cenným zdrojom čipov, ktoré skončia v autách. Nie je ich málo, pretože aj domáce spotrebiče zvládajú stále viac funkcií a tak potrebujú aj viac elektroniky. Zväčša ide o staršiu generáciu čipov, ktoré zhodou okolností používajú aj automobilky.

Škoda - požiar v Mladej Boleslavi Čítajte viac Nedokončené Škody sa opäť začnú hromadiť. Horelo u dodávateľa

„Deje sa to všade,“ povedal Wennink počas oznámenia obchodných výsledkov ASML, bez toho, aby vymenoval konkrétne spoločnosti, ktoré sa pri riešení polovodičovej krízy obrátili k takýmto extrémnym riešeniam. Samozrejme, celá práčka či mikrovlnná rúra sú drahšia ako samostatné čipy, ale ak sa použijú do drahších áut, tieto zvýšené náklady sa ľahko „rozpustia“ v cene auta. A najmä, je to lepšie ako úplne zastaviť linky. Skupovanie spotrebnej elektroniky ako zdroja čipov však tiež nemôže trvať večne. Aj ich výrobcovia totiž priznávajú, že bojujú s ich nedostatkom.

Škoda - sklad áut Čítajte viac Optimizmus nie je na mieste. Čipová kríza potrvá roky, tvrdí analytik

Ako sa nedávno vyjadril šéf Intelu Pat Gelsinger, čipy sa míňajú aj výrobcom strojov na výrobu polovidičov. Nemá preto dobré vyhliadky. „Sme presvedčení, že s čipovou krízou budeme konfrontovaní aj v roku 2024, nielen v roku 2023, ako sme pôvodne predpokladali. Výpadky totiž teraz zasiahli aj brandžu s vybavením tovární, takže zvyšovanie výroby bude o to náročnejšie,“ povedal Gelsinger. Linky automobiliek sa preto tak skoro nerozbehnú. Za prvé tri mesiace tohto roka z nich zišlo 27 milióna vozidiel, do konca roka to bude maximálne 80 miliónov. Asi o 17 miliónov menej ako v rokoch 2017 a 2018.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba áut #polovodiče #čipy #čipy do áut #čipová kríza
Články podľa značiek