Nórsko plánuje zákaz predaja áut na fosílne palivá už v roku 2025. Má na to všetky predpoklady. Je rajom elektromobilov, krajinou s najväčším podielom elektrických áut a tiež krajinou kde takmer 100 % elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov. Elektromobil jazdiaci v Nórsku je teda naozaj čistý. Ale asi nie dosť. Tak ako nás Nórsko fascinovalo, keď sa v ňom, ako v prvej krajine, stal elektromobil najpredávanejším autom na trhu, alebo v čase, keď elektrické autá prvýkrát prevalcovali v predajoch tie konvenčné, prekvapuje aj teraz. Nórska vláda totiž zvažuje, že by obmedzila podporu elektrických áut a ľudí zároveň vyzýva, aby používali verejnú dopravu, bicykle alebo chodili pešo.
Čítajte viac XPeng: Čínska ‘elektromobilka‘ berie Európu útokom. Vstupuje na tretí trhPodľa ministra dopravy Jona-Ivara Nygarda sú aj elektromobily stále len autá, ktoré zaberajú miesto na cestách, majú výrobné náklady, náklady na energiu a údržbu, čo sa nezaobíde bez emisií. „Elektrické autá nám poskytujú ekologickejšiu dopravu, ale majú aj jasnú intermodálnu konkurenciu s verejnou dopravou v mestských oblastiach. Musíme zatraktívniť cestovanie verejnou dopravou, viac bicyklovať a viac chodiť pešo,“ povedal minister. Naráža na to, že verejná doprava je z pohľadu ochrany životného prostredia vždy čistejšia ako individuálne používanie áut bez ohľadu na to, aký majú pohon. Tento problém vyvstal v Nórsku najmä počas pandémie, keď ľudia začali namiesto autobusov, električiek či vlakov, používať pre zníženie rizika nákazy vlastné autá.
Čítajte viac JATO: V marci sa predalo viac áut do zástrčky ako dieslov. Hviezdou je ale aj SanderoDo prostriedkov verejnej dopravy sa po najväčších vlnách pandémie už nevrátili. To aj preto, že vlastniť a používať elektromobil v Nórsku je mimoriadne lákavé. Nórsko poskytuje elektromobilistom lacnú elektrickú energiu, čo znamená nízke prevádzkové náklady, a má najhustejšiu sieť nabíjacích staníc. V Nórsku je ich minimálne 16 000, čo je deväť percent zo všetkých v Európe. Lákavá je aj nulová DPH pri kúpe auta s nulovými emisiami. Majitelia elektromobilov majú tiež minimálne o 50 % nižšie poplatky za diaľnice, polovičné ceny parkovania a môžu v mestách používať pruhy pre verejnú dopravu. Potom sa nemožno čudovať, že vlani presiahol podiel elektromobilov na celkových registráciách dve tretiny.
Čítajte viac Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?