Zmeny v Renaulte pokračujú. Časť kórejskej fabriky predal Číňanom

Čínska spoločnosť Geely Automobile kúpi vyše tretinový podiel v juhokórejskom závode Renaultu takmer za 200 miliónov eur.

12.05.2022 12:00
Renault Samsung Gallery (Busan) Foto:
Renault odpredáva časť svojej kórejskej fabriky Číňanom.
debata

Renaultu už dlhšie klesajú predaje a prehlbuje sa ekonomická strata, narastajúca do astronomických výšin. V podstate koncern nad vodou držia výborné predaje modelov Dacie. Predaje samotnej značky Renault kontinuálne klesajú už od roku 2017, extrémnym bol najmä rok 2020, ktorý koncern zakončil obrovskou vyše 8 miliardovou stratou, pričom veľká časť pripadá na prvý polrok a môže za ňu aj sesterský Nissan, ktorý taktiež na tom nie je práve „ružovo“.

Ak by Renault v roku 2020 nezískal štátom zaručený obrovský úver vo výške 5 miliárd eur, značka by dnes možno už neexistovala. Následne začal obrovský ozdravný plán, ktorý však do veľkej miery pribrzdila po koronavíruse z roku 2020 a 2021 polovodičová kríza, ktorá spôsobila pokles jeho výroby približne o pol milióna áut a následne v roku 2022 prišla vojna na Ukrajine, ktorá je pre Renault doslova katastrofou.

autovaz Čítajte viac Renault sa vraj vzdá podielu v Lade za jediný rubeľ. Daruje ho NAMI!

Nielenže je preň Rusko druhý najsilnejší trh, ale Renault vlastní aj najpredávanejšiu značku Lada, ktorá mala na ruskom trhu vyše 20-percentný podiel. A práve od nej mal pred vojnou v rámci svojho ozdravného plánu veľké očakávania. Teraz to však vyzerá tak, že v rámci sankcií bude musieť svoj takmer dvojtretinový podiel v ruskom AutoVaze odpredať Rusom za jediný rubeľ, AutoVaz bude de facto zoštátnený. V budúcnosti ho vraj bude môcť kúpiť späť, ale už to rozhodne nebude za jeden rubeľ.

V tejto situácii Renault hľadá dodatočné zdroje, ktoré budú slúžiť aj na rozvoj elektromobility a rozdelenie spoločnosti na divíziu spaľovacích a divíziu elektrických áut. Práve s tým súvisí rozhodnutie francúzskej automobilky predať časť podielu v juhokórejskom závode spoločnosti Geely, ktorá vlastní švédskeho výrobcu osobných áut Volvo a má tiež 9,7-percentný podiel v Daimleri. Toto rozhodnutie nasleduje po januárovom oznámení oboch firiem o vývoji hybridných vozidiel pre Južnú Kóreu a zahraničie.

Rozhodnutie Renaultu predať 34,02-percentný podiel v Renault Korea Motors za 264 miliárd wonov (196,21 milióna eur) prichádza niekoľko týždňov po tom, ako médiá informovali, že francúzska automobilka, hlavný akcionár japonského Nissanu, môže znížiť svoj podiel v japonskej spoločnosti.

Nissan - Renault Čítajte viac Koniec aliancie? Renault sa možno zbaví Nissanu!

Geely dohoda umožní vyvážať autá vyrobené v Južnej Kórei do USA, uviedol zdroj blízky spoločnosti. Podľa neho, aj keď podrobnosti o tom, ako bude partnerstvo fungovať, ešte neboli úplne vyriešené, Geely môže spočiatku použiť závod v Južnej Kórei na výrobu elektrických robotaxíkov pre Waymo, divíziu autonómnych vozidiel Alphabet, s ktorou má dodávateľskú zmluvu.

„S dohodou o voľnom obchode medzi Južnou Kóreou a USA by Renault alebo Geely nemuseli čeliť daňovému zaťaženiu, ak by vyvážali vozidlá vyrobené v Južnej Kórei do Spojených štátov,“ uviedli analytici spoločnosti Hana Financial Investment. Upozornili zároveň, že Geely bude čeliť vyšším výrobným nákladom, keďže mzdové náklady v Južnej Kórei sú vyššie ako v Číne a automobilovému trhu dominujú miestne spoločnosti Hyundai a Kia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Geely
Články podľa značiek