Po zavedení západných sankcií cítia Rusi ich dosahy na každom kroku. Rastú ceny a nezamestnanosť. A z parádnej vojenskej prehliadky na Červenom námestí sa nenajedia. Pevnú pôdu pod nohami strácajú aj podnikatelia. Napríklad tí, ktorí sa roky živili predajom áut. Zastavenie výroby zahraničných vozidiel v Rusku a tiež zastavenie exportu áut do tejto krajiny, doslova zmrazili ruský automobilový trh. Ten je normálne stavaný na predaj 2 až 2,5 milióna áut ročne. Veď Rusko je asi 10. najväčší automobilový trh planéty. Podobne veľký ako ten v Kanade, vo Francúzsku alebo v Južnej Kórei. Čo sa však stane s približne 3 200 dílermi áut, keď sa z neho nadobro stiahnu západné značky?
Čítajte viac Rusi ‘posvätili‘ šedý dovoz áut. Chcú ním obísť sankcieNa túto tému sa pre ruskú agentúru Autostat pomerne otvorene vyjadrili niektorí ruskí zástupcovia predajcov. Podľa Andreja Terljukoviča, šéfa predajnej skupiny AvtoSpetsCentre očakávajú díleri, že tento rok sa v Rusku, ak nedôjde do jesene k pozitívnej zmene, predá len 600 000 nových áut. Podľa Denisa Migala, generálneho riaditeľa siete Fresh Auto, je pravdepodobné, že počet predajní bude klesať úmerne s poklesom odbytu. Najťažšie to majú mať monoznačkové autosalóny, najmä partneri prémiových značiek. Modely ako Mercedes-Benz, BMW, Jaguar Land Rover či Porsche nebudú totiž vôbec k dispozícii.
Čítajte viac Rusi zúfalo hľadajú dodávateľov súčiastok. Najnovšie to skúšajú v IráneĎalšími ohrozenými budú predajcovia, ktorí síce stavili na masový segment, no obmedzili sa na jednu značku – napríklad na Volkswagen alebo Renault. Ľahké to ale nebude ani pre spoločností s veľkým portfóliom, ak s nimi zahraniční dodávatelia v blízkej budúcnosti neobnovia vzťahy. Sortiment a odbyt sa v nich výrazne zníži a jednoducho nebude čo robiť, nebude možné udržiavať rozsiahlu sieť predajní ani z čoho platiť zamestnancov. Najlepšie to asi vystihol Roman Slutsky, šéf skupiny Alarm-Motors. „Teraz nemá zmysel vážne hovoriť o vyhliadkach na zisk. Je zrejmé, že niekto bude môcť v najlepšom prípade ostať sedieť a niekto sa utopí.“
Čítajte viac Znárodnenie západných automobiliek Rusom nepomôže. Neudržia ich v chodePodľa neho sa sieť predajcov v najbližšom roku výrazne zredukuje. Ak nedôjde k pomoci zo strany Východu. “V Číne je viera a v Kórei nádej,“ povedal Slutsky. Existuje tiež názor, že dopyt sa výrazne posunie smerom k ojazdeným autám a že najspoľahlivejším chlebom pre predajcu budú kvalitne služby. Práve v týchto oblastiach sa podľa Slutskeho nachádzajú možnosti prežitia. V každom prípade čakajú ruský automobilový trh ťažké časy. A aj keď sa konflikt na Ukrajine skončí, nič to nezmení na názore automobiliek, že podnikať v Rusku je rizikové. Dnes uvažujú už skôr nad tým ako sa zbaviť svojich aktív v Ruskej federácii s čo najmenšími stratami, než ako obnoviť tamojšie aktivity.
Čítajte viac Rusi už vymieňajú autá za byty! Ceny sa vyrovnávajú