Nedávno zverejnila bruselská organizácia Green NCAP porovnanie vplyvu áut na životné prostredie podľa novej metodiky. Tá zahŕňa všetky emisie CO2, ktoré vzniknú od ťažby surovín, výroby vozidiel, ich prevádzky a servisu až po recykláciu. Ukázalo sa, že elektrické autá nepredstavujú taký prínos pre ochranu klímy, ako sa pôvodne predpokladalo. Ich náskok je minimálny, aj to len v prípade, že budú prevádzkované aspoň 240 000 km, pričom si vystačia s prvou súpravou akumulátorov. Čo je, samozrejme, málo pravdepodobné. Možno aj preto šéf Renaultu Luca de Meo, ktorý ešte v januári vyhlásil, že Renault skončí s výrobou áut so spaľovacími motormi v roku 2030, tak trochu „otočil“.
Na konferencii Future of the Car, ktorú organizoval Financial Times, elektromobily spochybnil. Je to zvláštne aj preto, že Reanult patrí k pionierom elektromobility. Spomeňme jeho Zoe či Twizy, ktoré sú na trhu už viac ako dekádu. Ale aj elektrický Fleuence, Kangoo či najnovšie Mégane E-Tech. Napriek tomu Meo varoval pred príliš rýchlym a núteným nástupom elektromobilov, teda plánom EÚ zakázať predaj áut spaľujúcich fosílne palivá do roku 2035. „Prvá vec, ktorú chcem povedať je, že Renault je elektromobilom naďalej oddaný. Začali sme s nimi veľmi skoro a veríme, že elektrické a možno aj vodíkové autá môžu byť niekde dobrým riešením,“ začal Meo.
Čítajte viac Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?A pokračoval. „Ak sa však pozriete na dáta, je zrejmé, že predaj áut so spaľovacími motormi, vrátane hybridov, ešte nedosiahol vrchol. Musíme zvážiť všetky okolnosti, ktoré sa týkajú sociálnej, finančnej a ekologickej perspektívy. Všetko súvisí s batériami, ktoré sú vhodné na 85 % bežného používania auta, ale nie na dve alebo tri dlhšie cesty za rok. To ľudí od kúpy elektromobilov odrádza. A potom je tu celoživotná stopa CO2, teda údaj od kolísky až po hrob, kde nemáme jednoznačnú odpoveď. Niektoré alternatívne palivá alebo hybridy môžu byť pri týchto meraniach čistejšie ako elektromobily,“ povedal Meo.
Čítajte viac Americký senátor napadol Volkswagen za ‘detskú prácu‘Ďalej poukázal na skutočnosť, že elektromobily sú výrazne drahšie a teda pre mnohých zákazníkov nedostupné. „Očakávali sme, že k cenovému dorovnaniu príde v roku 2025, ale teraz, vzhľadom na rast cien surovín, potrebných na výrobu akumulátorov sa zdá, že to bude neskôr.“ A dodal, že je potrebné zabezpečiť prístup k tejto technológii pre všetkých. Meo tiež upozornil, že zákaz predaja áut na fosílne palivá môže poškodiť životné prostredie, pretože sa tým zastavia investície do vývoja čo najčistejších spaľovacích motorov. Samozrejme, budeme investovať do budúcich technológií, ale mali by sme zvážiť aj vplyv odrezania sa od investícií do toho, čo dnes vyvíjame.“
Ako príklad uviedol, že Renault predstaví tento rok nový hybridný motor, ktorého tepelná účinnosť je najvyššia na svete, vyššia ako účinnosť dieselových motorov, čo ukazuje, že je tu stále potenciál na zlepšenie. Aj Meo sa teda pridáva k viacerým vysokopostaveným manažérom automobilového priemyslu. Podobné varovania si nenechávajú pre seba ani Carlos Tavares, šéf Stellantisu, Akio Toyoda, šéf Toyoty, alebo európsky šéf Hondy Ian Howells. Kritika zaznieva tiež z automobiliek Mercedes-Benz či BMW. Paradoxne, všetky spomínané automobilky investujú miliardy do vývoja elektromobilov.