Autonómne autá to nemajú ľahké. Najmä v Európe. Nepraje im totiž legislatíva. I keby dokázali prevziať rolu vodiča čiastočne už dnes, nemôžu. Výnimkou je Nemecko, ktoré je jedinou európskou krajinou povoľujúcou využívať automatizovanú jazdu na úrovni SAE 3. To znamená, že na určitých úsekoch ciest môže riadiť vozidlo autopilot. Ako prvý využije túto príležitosť Mercedes-Benz. Dalo sa to čakať, pretože automobilke sa podarilo získať schválenie svojho systému Drive Pilot od nemeckého úradu pre motorové vozidlá (KBA) už koncom minulého roka.
Čítajte viac Automobilky chcú prejsť rovno na autonómne riadenie SAE 4. Nie je to risk?Zlomovým dátumom sa stane 17. máj, keď sa Drive Pilot dostane do oficiálneho cenníka vlajkových lodí Mercedes-Benz triedy S a EQS. Systém umožní využívať túto technológiu približne na 13 000 kilometroch nemeckých diaľnic, ale zatiaľ len do rýchlosti 60 km/h. To znamená, že jeho výhody sa prejavia najmä v zápchach či počas špičiek na mestských diaľničných úsekoch. Drive Pilot má radar, laserový lidar a kamery, ako aj ultrazvukové senzory a senzory vlhkosti, ktoré poskytujú autopilotu všetky potrebné údaje vrátane informácií o stave vozovky.
Čítajte viac Jeremy Clarkson strhal autonómne riadenie. Nechce mať auto, ktoré ho chce zabiť!Ak to okolnosti umožnia, prevezme Drive Pilot kontrolu nad ovládaním smeru, rýchlosti a polohy vozidla v jazdnom prúde. Vodič sa zatiaľ môže venovať iným činnostiam. Kedykoľvek však môže systém vyzvať vodiča, aby sa ujal riadenia, čo je podmienkou automatizovanej jazdy na úrovni SAE 3. Ak vodič nereaguje, do 10 sekúnd Drive Pilot auto núdzovo zastaví. Za technologickú novinku si bude Mercedes-Benz účtovať 5 000 eur v triede S a 7 430 € v elektrickej triede EQS. Je to menej ako Full Safe Driven od Tesly. Pilot ponúkane automobilka iba v nových vozidlách, pretože správne fungovanie technológie si vyžaduje aj nový hardvér.
Čítajte viac Šéf Toyoty: Autonómne autá na normálnych cestách nie sú ešte reálneNiečo ako aktualizácia softvéru nestačí. Na túto funkciu tak môžu zabudnúť tí, ktorí si už triedu S a EQS kúpili. Na krok Mercedesu-Benzu ešte do konca tohto roku odpovie BMW, so svojím novým autopilotom v limuzíne radu 7. Pripomeňme, že Audi predstavilo autopilot úrovne SAE 3 už v roku 2020, no nakoniec od jeho ostrého nasadenia upustilo. Honda zas používa autopilot v obmedzenom počte áut len v Japonsku a Volvo ho testuje v USA, kde sú legislatívne podmienky pre využívanie autonómnych systémov liberálnejšie.