
Koncern VW na čele s Herbertom Diessom už dávnejšie smeruje k ambícii stať sa najväčším producentom elektromobilov na svete. Od tohto cieľa ho ale ešte delí zopár rokov. Vlani predala nemecká automobilka približne 452 000 batériových elektromobilov. Je to úctyhodné číslo, ale len asi polovica vlaňajšieho výsledku americkej Tesly, ktorá chrlí svoje elektromobily v domovskom závode vo Fremonte, v čínskom Šanghaji a nedávno spustila aj svoju prvú európsku Gigafactory v Berlíne, teda na domácej pôde Volkswagenu.
Vlani dodala Tesla zákazníkom na celom svete až 936 172 elektrických áut. Volkswagen má tak pred sebou naozaj ťažkú cestu. „Budú to tesné preteky, ale my ich nevzdáme,“ povedal Diess na konferencii Financial Times Future of the Car 2022. „Musím povedať, že sme neočakávali, že náš hlavný americký rival bude taký rýchly a dobre pripravený,“ dodal. Šéf nemeckého gigantu stále verí, že Volkswagen by mohol predbehnúť Teslu v roku 2025. Spolieha sa najmä na to, že koncern bude mať podstatne širšiu ponuku elektrických áut – od masových až po luxusné.

Na to, aby dohnal Teslu, však bude potrebovať zdvojnásobiť svoj podiel na americkom trhu, kde predal vlani len 37 200 elektromobilov, na 10 %. Aj to by stačilo, aby sa v USA stal druhou najsilnejšou elektromobilkou. Doplňme, že v Číne sa mu podarilo vlani predať 92 700 v Európe 310 400 batériových vozidiel. Diess predpokladá, že ak bude chcieť zlepšiť svoje postavenie na severoamerickom kontinente, vyžiada si to aj výstavbu ďalšieho montážneho závodu a tiež výstavbu závodu na batérie.

Elon Musk však už sníva o výrobe 20 miliónov elektromobilov ročne po roku 2030. „Myslím si, že je to agresívne, ale nie nemožné, že by sme dokázali vyrobiť takýto počet áut,“ povedal Musk počas otvorenia berlínskej Gigafactory. A dodal, že si myslí, že je to vhodné číslo, pretože na svete sú dve miliardy áut, ktoré sa aktívne používajú, takže 20 miliónov by predstavovalo i tak len jedno percento globálneho vozového parku ročne." Ak sa to Muskovi podarí, čo analytici vylučujú, mohla by si Tesla svoj elektrický náskok udržať.
Paradoxom je, že Diess patrí tiež k obdivovateľom Elona Muska. Viackrát sa osobne stretli a Musk tiež vystúpil na koncernovej konferencii. Nie každému je to po chuti. Diessa napríklad vlani kritizovali za to, že pravidelne porovnával VW s Teslou a vyzdvihoval agilnosť a rýchlosť spoločnosti, aby tým vyvíjal tlak na zavedené štruktúry nemeckej automobilky. Na druhej strane považuje Musk Diessa za jedného z najvplyvnejších automobilových manažérov a podporuje myšlienku prechodu nemeckého koncernu k elektrickým autám.