CAR: V tomto roku sa celosvetovo predá najmenej áut od roku 2011

Podľa inštitútu CAR sa tento rok po celom svete predá len 67,6 milióna nových áut. To by bolo približne o milión menej aj v porovnaní s pandemickým rokom 2020. Najhoršie na tom bude Európa.

16.05.2022 18:00
Škoda Enyaq Coupé iV - výroba 2022 Foto:
Tento rok sa predá (a tiež aj vyrobí) zrejme menej áut, než v krízovom roku 2020.
debata (2)

Spočiatku to vyzeralo nádejne – rok 2022 mal byť pre automobilový priemysel „prvým normálnym“ po dvoch pandemických rokoch 2020 a 2021. A aj napriek pokračujúcej polovodičovej kríze tomu všetko nasvedčovalo. Rástla výroba a aj predaj. Ale len do momentu, keď si Putin povedal, že „veľké Rusko“ musí byť ešte väčšie a jeho armáda napadla Ukrajinu.

A to bol aj pre automobilový svet šok – opäť sa zrútili mnohé dodávateľsko-odberateľské reťazce a k chýbajúcom dielom na autá sa pridali napríklad káblové zväzky (na Ukrajine je jeden z najväčších závodov na ich výrobu) alebo guma (tu zas chýbajú ruské sadze).

autotor Čítajte viac Logistický chaos: Rusi ukázali, ako im sankcie komplikujú výrobu áut

A následne sa objavili aj sankcie, ktorých cieľom je ekonomická izolácia Ruska, čo ochromilo miestny automobilový trh, pretože väčšina výrobcov áut a aj komponentov v Rusku úplne zastavila výrobu. A zďaleka nie všetkým sa ju v plnom rozsahu podarilo obnoviť inde. Globálny nedostatok autosúčiastok sa preto ešte prehĺbil a nadobudol doslova „obludné“ rozmery, ústiace do toho, že čakacie doby na niektoré autá v súčasnosti presiahli jeden a pol roka.

A globálny nedostatok súčiastok bude mať počas celého tohto roka negatívny vplyv na produkciu áut na celom svete. To spôsobí nárast cien a pokles predaja, prognózuje duisburgský inštitút CAR (Center Automotive Research).

Predaje áut Čítajte viac ACEA: Marcové predaje áut v EÚ boli tragické. Len Dacia školí ostatných!

Podľa CAR sa tento rok po celom svete predá len 67,6 milióna nových áut. To by bolo približne o 1 milión menej v porovnaní s pandemickým rokom 2020 a najmenej od roku 2011. Inštitút očakáva, že najprudší pokles zaznamená Európa.

Kľúčovým dôvodom prepadu sú vyššie spomenuté veľké produkčné problémy spôsobené nedostatkom súčiastok, ako sú polovodiče, ktoré hrajú kriticky dôležitú úlohu v moderných autách. Výrobcovia sa pokúsia vykompenzovať dodatočné náklady a nízku vyťaženosť závodov zvýšením cien, uviedol šéf CAR Ferdinand Dudenhöffer. Vzhľadom na nedostatočnú ponuku na trhu majú dostatočný priestor na ich zvyšovanie cien.

Dudenhöffer poukázal na to, že automobilky doteraz počas pandémie zaznamenali relatívne vysoké tržby aj napriek dočasnému zastaveniu výroby a narušeniu dodávateľských reťazcov.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #CAR #vojna na Ukrajine #globálny predaj áut #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek