Pamätáte si ešte na škandalózne odchýlky v spotrebe paliva, ktoré vznikali medzi laboratórnymi údajmi podľa metodiky NEDC a tými reálnymi na ceste? Dosahovali aj viac ako 40 %! Preto prišla Európska únia v roku 2018 s prísnejšou metodikou WLTP. Tá síce priblížila údaje výrobcu viac k realite, ale v prípade elektromobilov sa akosi minula účinku. Dané je to tým, že spotreba energie pri batériových autách je veľmi závislá od okolností, najmä od vonkajšej teploty. Všetci vieme, že len čo prituhne, elektromobily „žerú“ podstatne viac, aj o 30 či 40 %. Tým rapídne klesá aj ich dojazd.
Čítajte viac ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantickéKým však pri bežných autách so spaľovacím motorom stačí krátka zastávka na čerpacej stanici, majitelia elektromobilov sú nútení podstúpiť zdĺhavý proces nabíjania. Nie je to nič príjemné, najmä ak potrebujete absolvovať dlhšiu trasu. Tí, čo si elektromobily kupujú, sú síce zväčša technologický nadšenci, takže tento fakt akceptujú, ale rakúskemu majiteľovi VW e-Golf došla trpezlivosť. Volkswagen totiž uvádza, že elektrický e-Golf má normovaný dojazd 230 km. Už to nie je nič extra, ale s tým si Rakúšan svoj elektromobil kupoval. Problém nastal vtedy, keď zistil, že v horských oblastiach, ako je tá, kde býva a kde sú teploty nižšie, nie je jeho batériový Golf schopný prejsť, a to ani s vypnutým kúrením, viac ako 110 či 120 km.
Čítajte viac Čo môže skrátiť dojazd elektromobilov? Aj obyčajný procesor!To je asi toľko, koľko prejdú konvenčné autá v situácii, keď sa rozsvieti kontrolka nízkeho stavu paliva. Pre e-Golf, to bolo ale maximum s plne nabitým akumulátorom. Rakúšan sa preto rozhodol, že to tak nenechá a automobilku zažaluje s tým, že sa cíti podvedený klamlivým údajom o dojazde. Krajský súd v Linzi mu dal za pravdu, no automobilka sa odvolala. Argumentovala tým, že informácie si mohol zákazník vyžiadať od predajcu alebo zistiť iným spôsobom. No neuspela. Rakúšan sa totiž obrátil na vyšší krajský súd a ten verdikt nižšieho súdu potvrdil.
Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju Holanďan„Súd rozhodol, že ak je dojazd v zime oveľa kratší, ako uvádza výrobca, ide o chybu, ktorá zhoršuje použiteľnosť. Kupujúci auta môže ľahko uveriť tomu, čo mu predávajúci povie. Nie je pritom povinný zisťovať, či je to pravda a údaje v brožúrach overovať na internete,“ cituje Kronen Zeitung právnika žalobcu Michaela Poduschku. Volkswagen musí teraz vozidlo od spotrebiteľa odkúpiť späť, a to za 32 100 eur, v čom je zahrnutá aj kompenzácia. Ide dokonca ešte o 1 000 eur vyššiu sumu, ako keby sa automobilka neodvolala proti prvému verdiktu. „Rakúsky súd zastavil znôžku klamstiev výrobcov elektrických áut,“ komentoval vyhratý spor Poduschka.
Podstatné ale je, že rozsudok v Linzi je pre výrobcov elektromobilov nebezpečným precedensom. Ak uspel jeden z majiteľov, môžu sa na súd obrátiť aj ďalší a nie je dôvod, aby neboli úspešní. Nemeckej automobilke Volkswagen a možno aj iným tak hrozia ďalšie žaloby zo strany nespokojných elektromobilistov. Podobné súdne spory už napokon prebiehajú aj vo Viedni a v Grazi. Do budúcnosti sa budú môcť brániť automobilky iba tak, že majiteľom zákazníkom poskytnú pravdivejšie údaje. Zopakuje sa tak aféra Dieselgate v podobe „Elektrogate“? To by mohlo byť pre rozvoj elektromobility dosť nepríjemné.