
Investície do výskumu a vývoja predstavujú veľkú časť rozpočtu automobiliek a každý rok sa tieto náklady zvyšujú. Zvlášť v časoch elektrifikácie. Zaspať na vavrínoch sa nevypláca. Kto je ale kráľom výskumu a vývoja? Kto do tejto sféry investuje najviac? Podľa prieskumu spoločnosti StockApps je to americký výrobca elektromobilov Tesla. Na jedno predané vozidlo má pripadať až 2 984 dolárov vložených do vývoja, pričom priemer v brandži sa pohybuje okolo 1 000 dolárov. Najbližšie sa k Tesle priblížil Ford s investíciami 1 186 dolárov, čo je ale naozaj veľký odstup, a na treťom mieste sa nachádza Toyota s 1 063 dolármi pred General Motorsom (878 dolárov).

„Tesla vynakladá viac ako ktorákoľvek iná automobilka na výskum a vývoj, aby si udržala vedúce postavenie v technológiách elektromobilov. A ak sa jej na to spýtate, povie vám, že práve toto je kľúč k tomu, aby boli jej zákazníci spokojní a to čo ju drží v podnikaní na vrchole.“ Tých 2 984 dolárov je zároveň viac ako súčet investícii GM, Fordu a Chrysleru spolu alebo viac ako súčet investícii Fordu a Toyoty. Je to však zvláštny pohľad na vyjadrenie úrovne vývoja. Tesla je síce najväčším výrobcom elektromobilov a patrí k nesporným priekopníkom elektromobility, softvéru a autonómneho riadenia, ale rozhodne nie k producentom kvalitných áut. Aj kvalita by pritom mala byť súčasťou výskumu a vývoja.

Spomínaný rebríček investícii na základe počtu predaných áut môže tiež hovoriť o neefektívnosti. Ak Tesla vynakladá tak megalomanské prostriedky a na trhu má zatiaľ len štyri modely, z toho modely S a X staré v podstate 10 rokov a tie novšie Tesla 3 a Y, tiež nepatria k horúcim novinkám, je namieste sa pýtať, kde sa investície prejavujú. Navyše nie je Tesla schopná priviesť na linky dávno sľubovaný Cybertruck, Roadster ani ťahač Tesla Semi. Ku cti jej možno slúži fakt, že je jedinou automobilkou, ktorá neminie ani cent na reklamu a marketing. Stačia jej sociálne siete a aktivita Elona Muska. Taký Chrysler minie na reklamu na jedno auto 664 dolárov a napríklad Ford 468 dolárov.
Celkové výdavky na reklamu a vývoj na auto
Výrobca | Výdavky na vývoj | Výdavky na reklamu |
---|---|---|
Tesla | 2 984 | 0 |
Ford | 1 186 | 486 |
Toyota | 1 063 | 454 |
General Motors | 878 | 394 |
Chrysler | 784 | 394 |