Škoda má novú hi-tech ‘baterkáreň‘. Boli sme v nej pri spustení výroby

Škoda Auto rozbehla v Mladej Boleslavi výrobu batériových systémov pre platformu MEB. Ročne ich tam vyrobí štvrť milióna. Batérie budú využívať aj elektromobily ďalších koncernových značiek.

19.05.2022 14:00
výroba batérií pre platformu MEB, Škoda Auto,... Foto: ,
Na novej linke sa vyrábajú batérie s kapacitou od 55 do 82 kWh.
debata

Česká Škoda v utorok (17. mája) rozbehla v Mladej Boleslavi sériovú výrobu batériových systémov pre plne elektrické vozidlá na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. A my sme ju pri tej príležitosti novú „baterkáreň“ navštívili a pozreli sme sa aj na výrobný proces.

Po zahájení výroby sa mladoboleslavská fabrika stala jedinou „baterkárňou“ pre platformu MEB v Európe mimo Nemecka. Jej spustenie stálo Škodu Auto vyše 130 miliónov eur a ďalších necelých 60 miliónov bude stáť jej budúcoročné rozšírenie a zvýšenie kapacity

Jej aktuálna kapacita je totiž štvrť milióna batérií ročne, no po dobudovaní ďalšej linky sa ešte o polovicu zvýši. Batérie, ktoré už vyrába nebude využívať len pre vlastnú potrebu, ale bude ich dodávať aj ďalším koncernovým značkám – konkrétne Audi a SEAT-u.

Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva Škoda Auto za oblasť výroby a logistiky, pri príležitosti zahájenia sériovej výroby povedal: „Investovali sme približne 130 miliónov eur a ročne tak môžeme vyrábať viac ako 250 000 batériových systémov pre platformu MEB, a to tak pre elektrické modely Škoda, ako aj pre vozidlá ďalších koncernových značiek. Náš cieľ je jasný: do roku 2030 chceme vo všetkých troch českých závodoch vyrábať elektrokomponenty alebo elektromobily."

na novej linke pracuje vyše 30 robotov, ľudia... Foto: Pravda, Martin Domček
IMG 4790 na novej linke pracuje vyše 30 robotov, ľudia vo väčšine prípadov majú na starosti len kontrolné procesy.

Pokiaľ ide o produkované batérie, tak najmenšia verzia s ôsmimi modulmi má kapacitu 55 kWh, stredný variant s deviatimi modulmi vyše 62 kWh. Najväčšia batéria s 12 modulmi uloží až 82 kWh elektrickej energie. Okrem modulov, ktoré majú vždy 24 článkov, patrí k súčastiam batériového systému pre platformu MEB aj skriňa batérie s integrovaným chladiacim systémom, riadiaci systém batérie a potrebné elektrické prepojenia.

Zaujímavú technológiu využíva automobilka aj pri uzatvorení batérie do kazety, ktorá je zabezpečená vyše 120 skrutkami. Okrem iného na to slúžia samorezné skutky zo špeciálnej zliatiny, ktoré sa dokážu „zavŕtať“ priamo do kovu. Batérie sa však nevyrábajú v Mladej Bolesavi „na kľúč“, ich moduly pochádzajú zatiaľ prevažne od ázijských výrobcov.

Dôležité je to „zatiaľ“ Škoda Auto, respektíve celý koncern, by chcel presunúť aj ich výrobu do Európy, dôvodom je predovšetkým znižovanie závislosti na výrobcoch z Ázie. Pokiaľ ide o batériové články, k vážnym kandidátom na ich výrobu patrí nielen Nemecko, ale aj Česko s obrovskými ložiskami lítia a tiež aj Španielsko.

Škoda vyrába v Mladej Boleslavi okrem toho aj ďalšie elektrokomponenty: už od jesene 2019 napríklad vysokonapäťové trakčné batérie, ktoré sa používajú v modeloch Superb iV, Octavia iV a vo vozidlách s plug-in hybridným pohonom ďalších koncernových značiek. Záber z ich výroby taktiež nájdete aj v našej fotogalérii.

volkswagen Čítajte viac Volkswagen investuje 10 miliárd eur do výroby elektromobilov v Španielsku

Škoda sa však už dlhšie pozerá na plug-in hybridy s určitou dávkou skepse. Aj počas prezentácie pri príležitosti zahájenia výroby batérií pre platformu MEB Oeljeklaus na novinársku otázku ohľadom budúcnosti plug-in hybridov odpovedal, že ich považuje len za kýsi medzičlánok na hranici medzi dvomi kľúčovými technológiami – spaľovacím motormi a batériovými elektromobilmi.

Vidieť to aj na rozdiele medzi linkou pre batérie pre elektromobily a plug-in hybridy. Zatiaľčo prvá z nich využíva vyše tri desiatky robotov a väčšina ľudí, ktorí na nej pracujú majú na starosti hlavne kontrolné procesy, na linke pre plug-in hybridné batérie je to naopak – ich výroba je robotizovaná len minimálne.

Batérie sa v Mladej Boleslavi kompletujú,...
Kontrola batérií - otočené a naklonené sú kvôli...
+28Autonómny prepravný vozík vo výrobnej hale.

Novou výrobnou linkou sa zrýchľuje transformácia podniku. Vo svojej stratégii Next Level – Škoda Strategy 2030 automobilka plánuje, že do konca tejto dekády bude vo všetkých troch českých výrobných závodoch vyrábať elektromobily alebo elektrokomponenty a zároveň – v závislosti od vývoja trhu v Európe zvýši podiel predajov čisto batériových elektromobilov na 50 až 70 percent.

Aj preto chce mladoboleslavská automobilka ďalej pokračovať v elektrifikácii svojho modelového portfólia. Do roku 2030 rozšíri ponuku áut najmenej o tri ďalšie čisté elektromobily, ktoré budú cenovo i veľkosťou pod úrovňou modelu Enyaq iV.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #platforma MEB #batérie pre elektromobily #výroba batérií
Články podľa značiek