Čipová kríza je len ‘prechádzka ružovou záhradou‘. Varuje šéf Stellantisu

Carlos Tavares, šéf jednej z najväčších automobiliek planéty, varoval pred rýchlym a vynucovaným nástupom elektromobilov. Spôsobiť to môže aj vážne geopolitické riziká.

19.05.2022 16:00
debata (5)
Carlos Tavares si myslí, že skorý nedostatok... Foto: TASR/AP
Carlos Tavares Carlos Tavares si myslí, že skorý nedostatok batérií spôsobí nezdravú závislosť európskeho automobilového priemyslu od Ázie. A v obavách nie je sám

Na konferencii Future of the Car, ktorú nedávno organizoval Financial Times, vystúpil so znepokojivým prejavom Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, na tému politikmi vnucovanej transformácie automobilového priemyslu k elektromobilom. Nie je to veľkým prekvapením, Tavares patrí roky k vrcholovým manažérom, ktorý si nedávajú servítky pred ústa. Nie je to ale tak, že by Stellantis v oblasti elektrifikácie zaspal. Naopak, elektromobily vyrába už dnes a jeho stratégia je jasná. Vyvíja nové čisto elektrické platformy pre malé, veľké aj úžitkové vozidlá a do konca dekády chce predávať v Európe len elektromobily.

Tavares si však myslí, že súčasná čipová kríza je len malou predohrou pred tým, s čím budú musieť zakrátko výrobcovia automobilov bojovať. „Môžeme očakávať, že okolo roku 2025, 2026 budeme zápasiť s vážnym nedostatkom batérií, a ak ich nebude dosť, potom bude existovať značná závislosť západného sveta od Ázie,“ povedal Tavares s tým, že „je to niečo, čo možno ľahlo predpokladať“. Hoci európski výrobcovia budujú nové závody na výrobu akumulátorov, stačiť to nemusí. „Možno sa nám tiež nebude páčiť spôsob, akým sa tieto materiály budú získavať o niekoľko rokov,“ povedal. A bude ich treba stále viac, čo povedie k ďalším geopolitickým rizikám.

Luca DE Meo Čítajte viac Šéf Renaultu spochybnil elektromobily. Hybridy môžu byť čistejšie

Ruská agresia na Ukrajine len ukázala, aké dosahy môžu mať investície v rizikových regiónoch a závislosť priemyslu od týchto krajín. „Čo bude ďalej? Odkiaľ vezmeme čistú energiu? Kedy bude vybudovaná dostatočná infraštruktúra? Je tu vôbec niekto, kto túto transformáciu vidí v celej šírke?“ kladie nezodpovedané otázky Tavares. A nie je sám. Podobné obavy vyjadril na tej istej konferencii aj šéf Renaultu Luca De Meo, ktorý vyzýva na zváženie všetkých okolností, ktoré sa týkajú sociálnej, finančnej a ekologickej perspektívy elektrickej transformácie. Šéf amerického Rivianu RJ Scaringe zas upozorňuje, že v súčasnosti neexistuje 90 % dodávateľského reťazca, ktorý je nevyhnutný pre ciele, ktoré si vlády vytýčili.

Pridal sa dokonca šéf Volkswagenu Herbert Diess, ktorý povedal, že na 100-percentný prechod na elektromobily je ešte priskoro. Diess vysvetlil, že problém nie je v dopyte zákazníkov, ktorý rýchlo rastie, ale v infraštruktúre, ktorá podporuje výrobu a prevádzku elektrických vozidiel. Vývoj v týchto oblastiach zaostáva. „Nutné sú obrovské investície a čas. Potrebujeme, aby boli upravené alebo vybudované vhodné závody, aby bola k dispozícii výrobná kapacita batérií a aby sme vybudovali bezpečný a udržateľný dodávateľský reťazec, vysvetlil Diess. Pritom patrí k najväčším zástancom elektromobility. Napokon cieľom nemeckého koncernu je poraziť do roku 2025 v registrá­ciách americkú Teslu.

Moskvič 2141 Čítajte viac Namiesto Renaultov Moskviče? Rusi to myslia vážne

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #elektromobilita #Stellantis
Články podľa značiek