Na konferencii Future of the Car, ktorú nedávno organizoval Financial Times, vystúpil so znepokojivým prejavom Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, na tému politikmi vnucovanej transformácie automobilového priemyslu k elektromobilom. Nie je to veľkým prekvapením, Tavares patrí roky k vrcholovým manažérom, ktorý si nedávajú servítky pred ústa. Nie je to ale tak, že by Stellantis v oblasti elektrifikácie zaspal. Naopak, elektromobily vyrába už dnes a jeho stratégia je jasná. Vyvíja nové čisto elektrické platformy pre malé, veľké aj úžitkové vozidlá a do konca dekády chce predávať v Európe len elektromobily.
Tavares si však myslí, že súčasná čipová kríza je len malou predohrou pred tým, s čím budú musieť zakrátko výrobcovia automobilov bojovať. „Môžeme očakávať, že okolo roku 2025, 2026 budeme zápasiť s vážnym nedostatkom batérií, a ak ich nebude dosť, potom bude existovať značná závislosť západného sveta od Ázie,“ povedal Tavares s tým, že „je to niečo, čo možno ľahlo predpokladať“. Hoci európski výrobcovia budujú nové závody na výrobu akumulátorov, stačiť to nemusí. „Možno sa nám tiež nebude páčiť spôsob, akým sa tieto materiály budú získavať o niekoľko rokov,“ povedal. A bude ich treba stále viac, čo povedie k ďalším geopolitickým rizikám.
Čítajte viac Šéf Renaultu spochybnil elektromobily. Hybridy môžu byť čistejšieRuská agresia na Ukrajine len ukázala, aké dosahy môžu mať investície v rizikových regiónoch a závislosť priemyslu od týchto krajín. „Čo bude ďalej? Odkiaľ vezmeme čistú energiu? Kedy bude vybudovaná dostatočná infraštruktúra? Je tu vôbec niekto, kto túto transformáciu vidí v celej šírke?“ kladie nezodpovedané otázky Tavares. A nie je sám. Podobné obavy vyjadril na tej istej konferencii aj šéf Renaultu Luca De Meo, ktorý vyzýva na zváženie všetkých okolností, ktoré sa týkajú sociálnej, finančnej a ekologickej perspektívy elektrickej transformácie. Šéf amerického Rivianu RJ Scaringe zas upozorňuje, že v súčasnosti neexistuje 90 % dodávateľského reťazca, ktorý je nevyhnutný pre ciele, ktoré si vlády vytýčili.
Pridal sa dokonca šéf Volkswagenu Herbert Diess, ktorý povedal, že na 100-percentný prechod na elektromobily je ešte priskoro. Diess vysvetlil, že problém nie je v dopyte zákazníkov, ktorý rýchlo rastie, ale v infraštruktúre, ktorá podporuje výrobu a prevádzku elektrických vozidiel. Vývoj v týchto oblastiach zaostáva. „Nutné sú obrovské investície a čas. Potrebujeme, aby boli upravené alebo vybudované vhodné závody, aby bola k dispozícii výrobná kapacita batérií a aby sme vybudovali bezpečný a udržateľný dodávateľský reťazec, vysvetlil Diess. Pritom patrí k najväčším zástancom elektromobility. Napokon cieľom nemeckého koncernu je poraziť do roku 2025 v registráciách americkú Teslu.
Čítajte viac Namiesto Renaultov Moskviče? Rusi to myslia vážne