Predaj áut za prvé tri mesiace roku 2022 v medziročnom porovnaní pomerne výrazne stúpol. Zatiaľ čo za prvé tri mesiace roku 2021 sa podľa údajov ZAP SR zaregistrovalo na Slovensku 15 402 nových osobných áut v kategórii M1, tak v aktuálnom roku 2022 to bolo už 19 221 áut. V percentuálnom vyjadrení to predstavuje nárast predaja takmer o 25 percent. Vojna na Ukrajine a s ňou spojené výrobné komplikácie a pretrvávajúci nedostatok niektorých komponentov však zrejme v druhom kvartáli už tak optimistické čísla neprinesú.
A je tu aj ďalší problém. Štatistiky, týkajúce sa predaja strácajú svoju výpovednú hodnotu. Respektíve absolútne prestali odzrkadľovať zákaznícke preferencie. Asi najviac to vidno na predaji áut nižšej strednej triedy. Reálne v nej totiž predávajú autá len tí, ktorí ich majú na sklade, zatiaľčo na tradičné bestsellery, akými sú napríklad v našich končinách Octavie, sa aktuálne čaká vyše roka. A to je problém, mnohí klienti, vrátane fleetových, totiž logicky dajú prednosť autám, ktorých je relatívny dostatok. A to sú v súčasnosti hlavne kórejské modely.
Čítajte viac SUV naďalej valcujú trh. Toto je 15 najpredávanejších v tomto roku na Slovensku!Len pre zaujímavosť – zatiaľčo evidujeme celkový medziročný nárast predaja nových áut za prvý kvartál na úrovni 25 percent, tak v rámci nižšej strednej triedy je podstatne menší rozdiel. Predaj v nej medziročne stúpol len o 12 percent. A špeciálne sme tentokrát dali do tabuľky aj medziročné porovnanie v percentách – to totiž názorne ukazuje, aký chaos vládne v tejto triede na trhu. Medziročne sa predaje mnohých modelov nižšej strednej triedy hýbu o niekoľko desiatok percent a v niektorých prípadoch aj o viac než sto. Takáto rozkolísanosť je spôsobená predovšetkým ich aktuálnou (ne)dostupnosťou.
Najviac to samozrejme vidno na dvoch veľkých konkurentoch – Hyundai i30 medziročne navýšil predaje takmer o 40 percent, zatiaľčo predaj Octavie približne o 40 percent klesol. Samozrejme, i30 je výborné auto a už niekoľko rokov sa krok po kroku na Octaviu doťahuje. Takýto extrémny rozdiel, aký je medzi oboma modelmi v tomto roku, je však daný tým, že Kórejci autá majú a „škodováci“ jednoducho nie. Uvidíme, ako to bude ďalej. Máj z hľadiska predaja asi nebude pre Škodu dobrý, pretože podľa najnovších správ v apríli jej výroba klesla opäť medziročne o 40 percent.
Čítajte viac Keď ide o peniaze: Toto sú najpredávanejšie malé autá v roku 2022A nie je to zďaleka jediný príklad. Koncom septembra minulého roku sme absolvovali prvé jazdy s Peugeotom 308, ktorý prešiel zásadnou generačnou obmenou. Jej výsledkom je dizajnovo aj technologicky výrazne vynovené auto, ktoré naozaj dobre vyzerá a aj dobre jazdí. Vtedy sme predpovedali, že tento model bude určite v roku 2022 patriť na Slovensku do prvej päťky najpredávanejších áut vo svojej triede.
A realita? Toto vydarené auto sa len ledva vošlo do prvej pätnástky. Po prvých troch mesiacoch tohto roku sme odhadovali jeho predaj výrazne nad 300-kusovou hranicou, v skutočnosti sa po nich môže „pochváliť“ predajom 37 áut. A rozhodne to nie je tým, že zákazníci by ho nechceli. Jednoducho na slovenskom trhu chýba. Aj v tomto duchu sa pozerajte na nižšie uvedenú tabuľku. Skôr než o vkuse zákazníkov totiž v tomto období hovorí o „logistickej a zásobovacej šikovnosti“ niektorých, hlavne ázijských, značiek.
Model | Predaj 1–3/22 | Predaj 1–3/21 | zmena % | |
---|---|---|---|---|
1. | Hyundai i30 | 925 | 671 | + 37,9 |
2. | Kia Ceed | 716 | 323 | + 121,7 |
3. | Škoda Octavia | 578 | 954 | – 39,4 |
4. | Toyota Corolla | 408 | 253 | + 61,3 |
5. | Škoda Scala | 350 | 412 | – 15,0 |
6. | VW Golf | 193 | 220 | – 12,3 |
7. | Citroën C4 | 161 | 60 | + 168,3 |
8. | Peugeot 3008 | 131 | 55 | + 138,2 |
9. | Kia Proceed | 118 | 42 | + 181,0 |
10. | SEAT Leon | 83 | 43 | + 93,0 |
11. | Opel Astra | 75 | 68 | + 10,3 |
12. | Mazda 3 | 54 | 35 | + 54,3 |
13. | Renault Megane 4 | 44 | 48 | – 8,3 |
14. | Audi A3 | 43 | 66 | – 34,8 |
15. | Peugeot 308 | 37 | 85 | – 56,5 |