Renault je automobilkou, ktorá ráta spomedzi západných producentov v Rusku najväčšie straty. Francúzi tu boli totiž majoritným, až 67,79-percentným vlastníkom AvtoVazu, ktorý vyrába známe Lady a tiež investovali do fabriky v Moskve, z ktorej liniek schádzali modely Renault Duster, Kaptur, Arkana a Nissan Terrano. To je už však od marca minulosť. Renault z dôvodu sankcií a tiež na protest proti ruskej agresii na Ukrajine, zastavil výrobu v oboch podnikoch. Podiel v Lade previedol za jediný rubeľ na Ústredný výskumný a vývojový inštitút pre automobily a motory (NAMI) s právom odkúpiť ho do šiestich rokov späť. Či sa to stane, je otvorenou otázkou. Ešte komplikovanejšie je to však s jeho moskovskou fabrikou.
Čítajte viac Aurus Komendant: Rusi plánujú premiéru ‘Putiniovho SUV‘. Zakryje totálny rozklad?Tento závod, do ktorého Renault investoval 480 miliónov eur, previedol na mesto Moskva. Podrobnosti nie sú známe, no ako informuje ruská agentúra Autostat, transakcia bola dokončená za symbolické náklady a zmluva neobsahuje opciu na spätné odkúpenie. Môžeme sa teda domnievať, že tento podnik bol de facto znárodnený. Nedávno ruská vláda informovala, že Moskva chce v tejto fabrike oživiť výrobu Moskvičov, teda áut, ktoré skončili na linkách v roku 2001, pretože o ne nebol záujem. Hlavným technologickým partnerom podniku sa stane KAMAZ, známy ruský výrobca nákladných áut. Ministerstvo priemyslu a obchodu Ruskej federácie sa nechalo počuť, že výroba Moskvičov tu má odštartovať ešte do konca roka a vláda pracuje na maximálnej lokalizácii výroby komponentov.
Čítajte viac Namiesto Renaultov Moskviče? Rusi to myslia vážneVznikať tu majú aj vlastné modely pod značkou Moskvič vrátane elektromobilov! Lenže kým sa to stane, čo môže trvať aj roky, hľadajú Rusi pomoc v čínskom automobilovom priemysle. Autostat informuje, že KAMAZ už rokuje s čínskymi automobilkami YAC, FAB a BYD. Nové Moskviče tak budú preznačkovanými čínskymi modelmi. Koľko sa ich tu vyrobí, nie je známe, ale závod je dimenzovaný na 180 000 áut ročne. Jedným zo zákazníkov Moskviča bude samotné mesto Moskva. Maxim Liksutov, zástupca primátora Moskvy a šéf odboru dopravy povedal, že magistrát už pripravuje špecifikáciu na vozidlá, ktoré by mohli slúžiť na zdieľanie a pre taxislužby. Podľa neho potrebuje Moskva ročne asi 30 000 takýchto áut.
Čítajte viac Rusi ‘posvätili‘ šedý dovoz áut. Chcú ním obísť sankcieNovou informáciou je, že do závodu AvtoVazu v Togliatti sa presunie výroba Renaultu Duster druhej generácie, ktorý doteraz schádzal z liniek v Moskve, a to pod značkou Lada. Renault Kaptur a Arkana sa vyrábať už nebudú. Rusi to zdôvodňujú tým, že by to nebolo efektívne. Pravdepodobne si však tieto dva modely vyžadujú viac komponentov zo zahraničia, ktoré sa kvôli sankciám do Ruska nedostanú. Výrobu Dusteru s logom Lady vraj umožňuje dohoda s Renaultom. Súčasťou tejto dohody má byť podľa ministra priemyslu a obchodu Denisa Manturova aj klauzula, ktorou sa francúzska spoločnosť zaviazala, že uľahčí dovoz potrebných komponentov do Ruska zo strany spriatelených krajín. Znamená to, že Rusi hľadajú všetky medzery, ako obísť sankcie. Uvidíme, či sa na takýto postup odhodlá aj Renault a či bude mať značka Moskvič s pošramoteným imidžom úspech.