Škoda 1000 MB: Chcete takýto lístok do minulosti? Cena je závratná

Škoda 1000 MB síce voviedla českú automobilku do slepej uličky, ale dnes je vyhľadávaným a veľmi ceneným veteránom. Veľa exemplárov v dobrom stave však už len tak ľahko nezoženiete. Toto je kus, ktorý sa v šesťdesiatych rokoch dostal do bývalej NDR a celých 56 rokov nezmenil majiteľa. Pokúša sa o to až teraz. Cena je ale závratná.

20.05.2022 18:00
debata (6)
Tento exemplár sa dostal v roku 1966 do rúk... Foto: Geisler Classics
Škoda 1000 MB - 1966 Tento exemplár sa dostal v roku 1966 do rúk majiteľa v bývalej Nemeckej demokratickej republike. Nikdy ho nepredal. A staral sa oň príkladne, čo potvrdzuje stav pôvodného modrého laku.

Škodu 1000 MB vyrábala mladoboleslavská automobilka od roku 1964 až do roku 1969, keď ju nahradila modernejšia Škoda 100. V čase vzniku išlo o veľmi moderné auto. A bolo revolúciou aj pre samotnú automobilku. Tisícka mala totiž motor vzadu, podobne ako dobový Renault 8, a ešte k tomu celohliníkový blok motora. Bola to tiež prvá Škoda so samonosnou karosériou a nezávislým zavesením všetkých kolies.

Táto koncepcia ale nakoniec voviedla Škodu do slepej uličky. Konkurencia totiž zakrátko od motora vzadu upustila a presedlala na modernejší predný náhon. Tento „lejaut“ Škode zabránil, aby prišla s ďalšími karosárskymi verziami, napríklad praktickým kombi. Kupé MBX bolo dokonca „prepadákom“. A keďže socialistický režim nemal peniaze na spustenie výroby kompletne vyvinutých nových modelov Škoda 720 a 760, musela si Škoda so základmi tisícky vystačiť až do príchodu Favorita koncom osemdesiatych ro­kov.

Krémový koženkový interiér vás okamžite vráti... Foto: Geisler Classics
Škoda 1000 MB - 1966 Krémový koženkový interiér vás okamžite vráti do šesťdesiatych rokov.

Napriek tomu bola Škoda 1000 MB hodnotená pozitívne, dokonca aj v západných médiách. Bola priestranná, lacná a mala až dva batožinové priestory. Zakrátko obsadila československé cesty. Veď z nej vyrobili 443 156 kusov, pričom časť z nich zamierilo na export. Napríklad aj do vtedajšej Nemeckej demokratickej republiky, teda NDR. A práve taký osud má exemplár, ktorý je momentálne na predaj.

Vzadu uložený 4-valec bol prvým sériovým... Foto: Geisler Classics
Škoda 1000 MB - 1966 Vzadu uložený 4-valec bol prvým sériovým motorom s celohliníkovým blokom motora. Vyrábal sa tlakovým liatím. Škoda ním vtedy predbehla svet. Mal 36 kW.

V roku 1966 si ho kúpil majiteľ z východného Nemecka a nikdy ho nepredal. Veľa s tisíckou veru nenajazdil. Na odometri má len skromných 56 039 km. A bolo o ňu dobre postarané, čo je vidieť na perfektnom stave pôvodného laku. Vozidlo je tiež na pôvodných značkách a má pôvodné „papiere“. Predávajúci hovorí doslova o „časovej kapsule“. Pri pohľade na interiér či litrový 4-valec OHV s výkonom 36 kW o tom nemožno pochybovať.

Ide o prvú, vzácnejšiu sériu 1000 MB s... Foto: Geisler Classics
Škoda 1000 MB - 1966 Ide o prvú, vzácnejšiu sériu 1000 MB s panoramatickým zadným oknom a typickými pozičnými svetielkami.

Samozrejme, takýto exemplár len tak ľahko nezoženiete. Navyše ide o prvú sériu s panoramatickým zadným oknom, pozičnými svetlami v zadných stĺpikoch a väčším rebrovaním sacích otvorov v zadných blatníkoch, vďaka čomu si ju s modernizovanou verziou nepomýlite. Tak ako veľa vtedajších áut, však trpela aj Škoda 1000 MB nedostatočnou protikoróznou úpravou. Väčšina z nich tak skončila svoju púť už v osemdesiatych rokoch kdesi na šrotoviskách.

Škoda 1000 MBX - história Čítajte viac Škoda 1000 MBX: Neúspešné kupé má 55. Problémy robilo už na linkách To vie dobre aj spoločnosť Geisler Classics z Rudolstadtu, prostredníctvom ktorej je momentálne modrá Škoda 1000 MB so svetlým koženkovým interiérom na predaj. Cení si ju na 19 900 eur. Nuž, nie je to málo, ale v Českej a Slovenskej republike sa k nej viaže množstvo spomienok. Často bola totiž vôbec prvým autom v rodine. Prišla v čase automobilového boomu. Stála 44 000 Kčs a patrila k tým lacnejším modelom v ponuke. Takže o zákazníkov mať núdzu iste nebude.
Škoda 1000 MB - 1966
Škoda 1000 MB - 1966
+12Škoda 1000 MB - 1966

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Veterán #Škoda #Škoda 1000 MB
Články podľa značiek